Att planera avverkningarna i förväg är i princip avgörande för arbetets resultat, konstaterar de intervjuade entreprenörerna och maskinförarna. De menade att markfuktighetskartan är till stor hjälp för att beställarnas tjänstemän ska kunna överlämna ett bra kartunderlag till maskinlaget.
Och det bekräftades i intervjuerna med tjänstemännen. Med markfuktighetskartan och den digitala terrängmodellen som stöd kan lämpliga platser för basvägarna identifieras under förplaneringprocessen, som ofta sker inomhus. Sedan kan man i fält konstatera om placeringen är lämplig eller inte. Det här arbetssättet praktiserades redan, men inte på samtliga företag som deltog i studien.
Uttryck som ”markfuktighetskartan stämmer förvånansvärt bra” förekom ofta under intervjuerna. Ändå var de intervjuade försiktiga med att spekulera om eller hur mycket som kartorna faktiskt bidrog till att minska körskadorna.
– Det fanns en övertygelse om att markfuktighetskartorna minskar problemen, men kartmaterialet ansågs ännu ha använts för lite för att man skulle kunna bedöma effekten, säger Skogforsks Gustav Friberg som ledde intervjustudien.
Men även attityder och metoder spelar in. ”Det går inte bara att placera en karta i maskinerna och tro att det skall göra någon skillnad”, konstaterade deltagarna.