"Kan man ta politikers uttalanden på allvar?”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
En brandfackla följdes av en annan, under Almedalsveckan. Foto: Kevin Finneran.
DEBATT De som kritiserade min tweet om skog och äganderätt borde ha kollat vad jag verkligen står för. Det skriver twittraren själv, miljöpartisten Stina Bergström. Nu får hon svar på tal av moderaten Sverre Royen Linton.

Två brandfacklor kastades in i skogsdebatten under Almedalsveckan.

Annons

En gigantisk och numera riksbekant, fackla från skogsutredaren Charlotta Riberdahl. Hon ifrågasatte om man kan tillåta att skog som är av så stort nationellt intresse, men också globalt ur miljösynpunkt, är privatägd. Uttalandet väckte oro och en våg av protester, bland annat från Föreningen Skogen. (Riberdahl sparkades som bekant från utredningen av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht).

Den mindre brandfacklan kom från miljöpartisten Stina Bergström. I en tweet skrev hon ”Kul och modigt av skogsutredaren att ifrågasätta det privata ägandet av skogen. Då skogen är så viktig för alla”.

Om också du älskar att sköta skog har du hittat hem: I Föreningen Skogen inspirerar vi varandra - Bli medlem i Föreningen Skogen du också!  Klicka här

Kritikerna lät inte vänta på sig. En av dem var moderaten Sverre Royen Linton som ser dessa uttalanden som ett tecken i tiden, en boll i rullning som kan utgöra ett hot mot all äganderätt. Men det finns ingen boll i rullning, anser  Stina Bergström. I en debattartikel säger hon att Linton ”målar upp hot som inte finns”. Och innan man dömer henne  efter ”en obetänksam tweet” borde man ha kollat vad hon och partiet verkligen står för!

Betyder det att vi inte ska ta politikers uttalanden på allvar? Läs Sverre Royen Lintons svar i VLT.

Läs debattartiklarna här

Opinion
Publicerad:
Bild för Karin Lepikko
Karin Lepikko
Reporter
  • Höjda sågtimmerpriser i hälften av kommunerna

Massavedspriserna sänktes i flera regioner medan sågtimmerpriserna höjdes i i 139 av landets 290 kommuner. Så summeras september av Virkesbörsen.
  • Fredrik Munter

Utdelning kan utebli

MELLANSKOG. Pandemin satte stopp för den utlovade vinst­delningen till medlemmarna, men en ny timmerpremie är ett led i arbetet för ökad medlemsnytta i landets kanske besvärligaste virkesområde.
  • Fjällnära ersättningsärenden prioriteras

Skogsstyrelsen lovar att skyndsamt slutföra hundra pågående ersättningsärenden rörande fjällnära skog.
  • Matts Rolander

Hållbar skog – bra reklam

På brandområdet i Västmanland växer det nu så det knakar och Matts Rolander som är Skogsstyrelsen regionala viltsamordnare i Svealand ser ett stort röjningsbehov i tallungskogen.
  • ”Skogsindustrin föröder svensk natur och våra barns framtid”

"Skogsindustrierna och politikerna uppvisar en brist på helhetssyn. Det är bråttom att rädda vår natur. Den siste november ska skogspolitiska utredningen lämna sitt betänkande", skriver Peter Lindgren på DN:s insändarsidor och ger förslag på åtgärder.