"Kan man ta politikers uttalanden på allvar?”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
En brandfackla följdes av en annan, under Almedalsveckan. Foto: Kevin Finneran.
DEBATT De som kritiserade min tweet om skog och äganderätt borde ha kollat vad jag verkligen står för. Det skriver twittraren själv, miljöpartisten Stina Bergström. Nu får hon svar på tal av moderaten Sverre Royen Linton.

Två brandfacklor kastades in i skogsdebatten under Almedalsveckan.

Annons

En gigantisk och numera riksbekant, fackla från skogsutredaren Charlotta Riberdahl. Hon ifrågasatte om man kan tillåta att skog som är av så stort nationellt intresse, men också globalt ur miljösynpunkt, är privatägd. Uttalandet väckte oro och en våg av protester, bland annat från Föreningen Skogen. (Riberdahl sparkades som bekant från utredningen av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht).

Den mindre brandfacklan kom från miljöpartisten Stina Bergström. I en tweet skrev hon ”Kul och modigt av skogsutredaren att ifrågasätta det privata ägandet av skogen. Då skogen är så viktig för alla”.

Om också du älskar att sköta skog har du hittat hem: I Föreningen Skogen inspirerar vi varandra - Bli medlem i Föreningen Skogen du också!  Klicka här

Kritikerna lät inte vänta på sig. En av dem var moderaten Sverre Royen Linton som ser dessa uttalanden som ett tecken i tiden, en boll i rullning som kan utgöra ett hot mot all äganderätt. Men det finns ingen boll i rullning, anser  Stina Bergström. I en debattartikel säger hon att Linton ”målar upp hot som inte finns”. Och innan man dömer henne  efter ”en obetänksam tweet” borde man ha kollat vad hon och partiet verkligen står för!

Betyder det att vi inte ska ta politikers uttalanden på allvar? Läs Sverre Royen Lintons svar i VLT.

Läs debattartiklarna här

Opinion
Publicerad:
Bild för Karin Lepikko
Karin Lepikko
Reporter
  • Mellanskog gör rekordutdelning

Mellanskog delar ut drygt 56 miljoner kronor till sina 26 000 medlemmar. Det är den högsta utdelningen i skogsägarföreningens historia.
  • Magnus Ekström

Rotpost kan öka i vår

SÄLJFORM. För några år sedan var marknaden för rotposter och leveransrotköp glödhet. Med sjunkande timmerpriser har den svalnat rejält, men kan kanske komma igång igen i vår, säger Magnus Ekström som är skogsrådgivare på Hushållningsällskapet.
  • Byråkrati förvärrar rekryteringsproblem

Skogsvårdsföretagen är beroende av utländsk personal men har mycket svårt att rekrytera. Situationen förvärras av valutanackdelar och segdragen byråkrati.
  • Busas det i din skog?

Har du råkat ut för problem med skador på nyplanterad skog efter skoterkörning? Kanske får du störande besök av andra fordon eller lösspringande hundar? Eller används skogen som dumpningsplats? Eller möts du av besökare som precis som du förstår att njuta av och vara rädd om skogen? Svara på Månadens fråga!
  • ”Förbjud högstubbar av gran”

Kategorier: debatt, Björn Särnmark
    SKOGENdebatt. Hur kan Skogsstyrelsen kräva att det ska lämnas högstubbar på hyggen som blir rena yngelhärdarna för granbarkborre - har vi inte lärt av historien? Det undrar tidigare skogvaktaren Björn Särnmark i Värmland.