Bra frigångshöjd räcker inte alla gånger. Med fel körteknik sitter man där lika fullt om terrängen är knövlig. SKOGEN ger tips om hur du tar dig fram utanför asfalten.
Kör långsamt. Koppla in 4W när det gäller (om du inte har kontinuerlig drift) och tänk på grundregeln vid terrängkörning: Kör så långsamt som möjligt, men så fort som det behövs. Det vill säga måttlig hastighet och full kontroll på fordonet samtidigt som du inte ska köra så sakta att det blir tvärstopp i sand eller lera.
Rekognosera mera. Svårt att överblicka vägen framåt? Stanna bilen och gå ut och undersök leden. Säkrare att lägga tid på att rekognosera än att bli överraskad och köra fast. Spana in trygga partier och planera din körrutt. Var är nästa hinder?
Rakt upp och ner. Bäst framkomlighet och stabilitet får du om du kör rakt upp eller rakt ner för kullar och hinder. Diagonalkörning är alltid riskabelt och kan leda till att bilen glider och i värsta fall rullar runt. Tappa aldrig uppmärksamheten och stanna om du hamnar i vältläge. Vänd om du riskerar att förlora kon-trollen. Öva på att backa! Kan bli enda alterna- tivet i ett trängt läge.
Minska däcktrycket. Tillfälligt kan man få bättre väggrepp genom att minska trycket i däcken. Gäller mest i sand men fungerar även på annat slipprigt underlag. Ibland kan det öka framkomligheten med olika tryck i däcken, kolla med tillverkaren vad dina däck tål.
Vänd inte för snabbt med lågt tryck, däcken kan kränga av. Ha alltid med en minikompressor för att fylla däcken med rätt lufttryck. Kom ihåg att lägre tryck minskar frigångshöjden!
Kolla attackvinkeln. Hinder på vägen eller hotfulla diken? Se till att du angriper problemet med rätt vinkel på däcken. Sneställda hjul minskar risken att köra fast. Om möjligt kör över med ett hjul i taget. Undvik att få hjulen hängande i luften, bättre köra över ett hinder än gränsla. Varning för att få ett framdäck och ett backdäck i luften samtidigt, säkrast att försöka ha tre hjul mot marken för att lättare klättra över hinder. Ta till specialknep, som att lägga ut virke och vinkla hjulen för att komma vidare. Tänk på att vissa stenar och grenar kan slå upp under fordonet med haveri som följd.
Text: Lars Davner