Det handlar alltså om en helt ny generation som rullas ut. Först på banan är två skördare 1270H och 1470H samt skotarna 2010H och 2510H.
Generellt utlovas bättre bränsleekonomi, trots att motorerna är de samma som i G-serien, men med ett högre effektuttag. Något som tillsammans med nya och kraftigare kranar enligt bolaget ska ge en klart lägre bränsleförbrukning per kubikmeter.
– I min roll som förarinstruktör är det så vi räknar – liter per kubik, säger Thomas Åström.
I och med lanseringen av storskotaren 2510H har John Deere nu kommit upp i tungviktsklassen där Ponsses Mammouth och Tigercats 1085C tidigare varit ensamma om att hantera virkeslass på 25 ton.
Storleken är dock inget mål i sig, enligt Thomas Åström, snarare ett svar på kundernas önskemål.
– När efterfrågan finns och konkurrententerna har det så ska våra kunder också kunna erbjudas en sådan här maskin. Det är väl framför allt bolagen med stora, egna skogar i norr som kommer att efterfråga 2510:an, säger han.
Exklusivt för den största modellen är att den kommer med dubbla hydraulmotorer för framdrivningen som standard, något som blir en tillvalsmöjlighet även på 2010H. Fördelen är att körhastigheten i terrängen nästan dubbleras jämfört med skotarna i G-serien.
En annan nyhet är att den senaste versionen av kranspetsstyrning som lanserades förra året, IBC 3.0, blir standard i skotarna i H-serien. Från och med i sommar går det även att beställa som tillval till nya skotare i G-serien.
IBC 3.0 innebär ett klart lyft för arbetsmiljön, eftersom gripen med en enda knapptryckning automatiskt flyttas till det läge där den föregående lasten togs – både vid lastning och lossning.
– Skönt för föraren att kunna släppa ned axlarna och få en liten stunds vila. Och man kan gå in och ta över rörelsen när man vill utan att det blir något ryck eller uppehåll, förklarar Thomas Åström.
På skördarna har ett stort steg gällande maskinens stabilitet tagits i och med ett nytt och aktivt midjelås.
– Tidigare system har fungerat som en skivbroms som är antingen av eller på. Det här är något helt annat, säger Thomas.
Nu förbättras nämligen stabiliteten när man har kranen långt ut i sidled, förklarar han.
– Systemet känner av hur långt ut aggregatet är och i vilken vinkel och lägger automatiskt emot i midjelåset för att behålla stabiliteten.
En annan nyhet på skördarna är att komponenterna under huven har stuvats om. Motorn har vridits 180 grader och den hydrauliska kylfläkten har flyttats längst bort från hytten.
– Det gör en jättestor skillnad på ljudnivån i hytten. Tidigare satt ju fläkten nästan rätt mot hytten, säger Thomas Åström.
Apropå hytten så har det inte skett någon enorm revolution på den fronten i och med H-serien, snarare en viss förfining. Det betyder aning större hytt med något fler förvaringsutrymmen, maffigare ljudanläggning och fler laddningsuttag med mera.
– Men förare vana med G-serien kommer att känna igen sig i de nya maskinerna, konstaterar Thomas Åström.