På Natur- och faunavårdslinjen vid Klarälvdalens folkhögskola framhåller man den ettåriga kursen som började i januari. De som går här lovas en yrkesinriktad utbildning specialiserad på inventering och skötsel av naturområden och naturresurser.
Har ni kommit igång som ni ska?
–Ja, vi ska snart börja inventera pärlugglor, berättar läraren Anders Tedeholm. Sedan blir det tjädrarnas, orrarnas och uttrarnas tur. På sommaren inventerar vi växter. Att lära sig inventera är en viktig del i kursen, det är främst det som ger jobb efter utbildningens slut. Skogens signalarter och nyckelbiotoper är ett annat viktigt ämnesområde.
Är utbildningen förberedande eller kompletterande?
–Både och! Man kan se utbildningen som ett komplement till alla naturinriktade högskoleutbildningar. Här får man praktisk erfarenhet och fältvana. Kursen omfattar både databas, GIS och lieslåtter.
Vilka pluggar här?
–Studenternas förkunskaper varierar, en del har bara gymnasieutbildning, andra högskoleutbildning. I år har vi bland andra en skogsmaskinsförare som vill lära sig mer om naturvård, och en biolog.
Och sedan får man jobb som inventerare?
–Ja, bland annat. Det är en tuff bransch som mest erbjuder säsongs- och projektanställningar, men har man fått ett inventeringsjobb och utfört det bra får man oftast fler. Man kan även arbeta som informatör eller naturguide. En del studenter går vidare och blir exempelvis biologer, lärare eller skogsmästare.
Någon annan kurs som kan locka till skolan?
–Ja, vi är även ensamma utanför högskole- och universitetsvärlden om att erbjuda en grundläggande GIS-utbildning.
SKOGEN 2/2014