”Inför koldioxidskatt istället för kilometerskatt"

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
DEBATT. Stockholmshipstern och statstjänstemannen verkade vara överens om en sak: Vi kan avskaffa avstånd genom att sänka hastigheten, öka fordonsskatten och måla om körbanor till cykelbanor. Vad bägge missar är att prylarna i cykelbutiken och snabbmaten runt hörnet har sitt ursprung i något som produceras utanför stadskärnan, skriver Pär Lärkeryd, vd i Norra Skogsägarna, efter ett möte hos näringsdepartementet.

Mobilitet är i grunden positivt för samhället och transporten av gods är en grundförutsättning för vår välfärd. Det vi måste göra är att sänka koldioxidutsläppen – inte minska våra inhemska transporter.

Annons
Annons

Det finns alternativa sätt att tänka som både bygger ett starkt Sverige och samtidigt kraftfullt minskar transporternas miljöpåverkan.

I stället för att sänka hastigheter och införa kilometerskatt borde man öka koldioxidbeskattningen på tunga fordon och till detta koppla ett investeringsstöd. Det skulle innebära att en svensk åkare som investerar i moderna motorer med lägre utsläpp får tillbaka hela den koldioxidskatt som företaget inbetalat under den senaste femårsperioden. Då skapar vi ett system som straffar oseriösa utländska åkerier som bara konkurrerar med lågavlönade chaufförer i billiga slitna fordon och istället premierar miljövänliga lastbilar och vettiga svenska arbetsvillkor, skriver Pär Lärkeryd i Norran Affärsliv.

Läs artikeln

Opinion
Publicerad:
  • Avverkningarna minskar i år

    Kategorier: skogsavverkning
    De totala avverkningarna väntas landa på 91 miljoner skogskubikmeter i år, en minskning med tre procent jämfört med förra året.
  • Annons
  • Skogspodden gör hembesök hos trädförädlare

    I avsnitt 71 besöker Skogspodden Bo Karlsson, som är skogsgenetiker, på hans gård i Södra Vi.
  • De får årets Guldkvistar

    Stora Insatser för säkrare skogsarbete, kvinnligt nätverksbyggande och nationell klimatsamordning belönas med Föreningen Skogens Guldkvistar.
  • Annons
  • "Bioekonomin blir inget slukhål av virke"

    Kategorier: SKOGENdebatt, Bioekonomi
    SKOGENdebatt. Att bioekonomin kommer att orsaka ett slukhål i virkesförsörjningen sprids som en sanning. Men det är en slutsats som bygger på felaktiga antaganden, skriver Sten B Nilsson och Nippe Hylander.
  • Massafabrik

    Har botten gått ur massavedsmarknaden?

    Priserna faller, pappersmaskiner stänger. Tror du att det kommer en återhämtning, eller kommer svensk massaved att konkurreras ut när produktionen ställs om från grafiskt papper till förpackningar? Eller är våra svenska träfibrer och vår teknik oslagbara? Svara på månadens fråga!
  • Annons