Gör en analys innan du drar igång. Ta dig en ordentlig funderare kring vad du vill sälja. Oavsett om det rör sig om älgjakt i väglöst land, stora drevjakter i herrgårdsmiljö eller bockjakt till danskar är grundtipset att verkligen förädla det du har. Traditionell benchmarking och tips från proffs är alltid klokt. Varför göra samma fel som andra redan gjort?
Klargör vad du säljer. Vikten av tydlighet kring din produkt går inte nog att poängtera. Att kunden har samma förväntningar som arrangören är en förutsättning för nöjda jägare. Ryktet är A och O.
Ombud kan vara bra. Genom att eftersträva homogena grupper, gärna med en kontaktperson är halva resan gjord. Men se upp för agenter som lovar guld och gröna skogar!
Skynda långsamt! När affärsidén är mogen för handling bör du lägga upp en plan på vad som behöver göras. Det kan vara nya såter som ska planeras, pass som ska fixas, viltåkrar som ska sås, jaktkojor som behöver renoveras och kartor som måste framställas.
Text: Andreas Jansson andreas@skogen.se
Vill du läsa hela artikeln – och få fler handgripliga tips om skogsskötsel och annat? Som medlem i Föreningen Skogen kan du läsa alla tipsen i Tips&Råd»