Vi på SKOGEN har fått flera frågor om hur man ska se på de höga massavedspriserna i Lettland. Vad får den lettiska skogsägaren egentligen betalt, och vad betalar i slutänden en köpare i Sverige för den lettländska massaveden?
Även i Lettland finns transportavdrag som dras av före betalning till skogsägaren. De är dock inte öppet redovisade som i Sverige (här finns avdrag ofta norr om E18). Enligt SKOGEN:s kontaktpersoner ligger transportkostnaden i landet runt 30 – 50 kronor per fub. Naturligtvis skiljer det sig om massaveden kommer från östra delen av landet, kanske 18 mil från Riga, eller från skogstrakterna hälften så långt bort.
Som jämförelse är BillerudKorsnäs transportavdrag i Gävleborgs län maximerat till 28 kronor per fub. Betalningen till den lettiske skogsägaren för barrmassaveden i hamnen i Riga blir således 292 kronor minus cirka 30-50 kronor. Den lettiska skogsägaren får då ungefär samma betalning som den svenske. Bra betalt, med tanke på att en normallön för en skogsarbetare i Lettland endast är en fjärdedel av den svenska.
För en svensk importör till hamnen i Mönsterås får man räkna med en fubkostnad på cirka 10 euro (90 kronor) för fartygsfrakten. Det blir dyra lettiska massavedsbitar i Sverige. Eftersom kvantiteterna som importeras till Sverige är relativt små blir kostnaderna för de svenska massabruken i kronor räknat inte så höga. Slutsatsen måste bli att massabruken importerar på marginalen för att inte skapa för stor efterfrågan i Sverige och därmed driva upp priserna över hela linjen!
Vi kan glädja oss över att Sveaskog är tillbaka med prislistorna på nätet. Först ville ledningen inte att de skulle ligga där, men efter ett möte med virkesköparna beslutade man att återkomma på hemsidan med prislistorna.
– Vi har bra listor, berättar Christer Westh i Alfta, och då blev det så.
I Götaland stretar dock de ansvariga emot.
Text: Lars Åkerman
SKOGEN 11/2014