Hjulens triumf över surhålen

Bild för Lars Davner Written by Lars Davner On the
Lennart Hult
Lennart Hult på Sveaskog tycker att den tiohjuliga skotaren är ett steg i rätt riktning.
Våtmarksmaskinen är skotaren med tio hjul som ska ta sig fram på skogsmarker med dålig bärighet. Maskintillverkaren är en god bit på väg att klara den utmaningen, konstaterade Lennart Hult, teknikutvecklingsansvarig på Sveaskog, vid ett surhål i Surahammar.

När det gäller driftuppföljningar, tekniska utmaningar, markskador och samordning inom Tekniska Samverkansgruppen, har Lennart Hult granskat utvecklingen av skogsmaskiner.
–Jag tycker det här ser mycket lovande ut. Genom att trycksätta det bakre hjulparet frestar man inte boggin på samma sätt som vid fastskruvad montering. Ska bli intressant att följa upp om ett lyft på 41 centimeter är tillräckligt för att öka framkomligheten på marker med låg bärighet, framhåller Lennart Hult och hukar för att få extrakoll på hydrauliken och de specialbyggda banden till den 10-hjuliga skotaren.

Annons
Annons

–Den här lösningen för professionell skotning har det lägsta marktrycket i förhållande till lastkapaciteten. Ett tredje hjulpar bakom bakboggin och specialutformade band ger stor bandarea och en jämn viktfördelning vilket medger körning med fullt lass året runt på marker med dålig bärighet.
–Ponsse 10W vilar på fästaxelns hydrauliska lyftning och nedpressning. Med hjälp av hydrauliken kan axeln pressas ner vid mjuk mark och lyftas upp när skotaren åter når fast mark. Det gör att den bakre ramen och axeln skonas från extra påfrestningar, förklarar Mikael Smitz, Ponsse och upplyser att det extra hjulparet finns som tillval till Buffalo och Elk.

Demokörningen längs ett vattenfyllt dike i trakten av Bovallen var övertygande. Även om marken växlade mellan gungfly och nyavverkat med höga stubbar tog sig Ponsse 10W Buffalo fram. Lennart Hult passade på att provköra men kunde inte lämna besked om detta är den slutgiltiga lösningen på problemen med markskador eller om det behövs ytterligare teknisk utveckling.             
    

Hårdfakta/Ponsse 10W Buffalo

Tredje hjulpar bakom bakboggin.
Ett tredje hjulpar bakom bakboggin som kan  lyftas och pressas ner ökar framkomligheten.

Vikt: 25 ton med band, utan band  20, 3 ton. Vikttillägget jämfört med 8W Buffalo är 1370 kilo.
Marktryck: Med band Eco-Magnum 37,58 kPa bak med 14 tons lass.
Lyfthöjd: 41 centimeter. Extrahjul ska vara på samma nivå som bakhjulen, bäst en centimeter högre.
Övrigt: 100 bar tryckande cylinder. Chockventil 175 bar. Kedja för justering ned av extra hjulpar. Knapp för styrning i hytt med lägena upp, valfri position och ned.

SKOGEN 11/2012

 

Publicerad:
  • Kombimaskinen Malwa 560c

    Medlemmar vill ha mer smått

    Södra gläntar på dörren för små maskiner sedan fler medlemmar har börjat efterfråga dem. Så kan man tolka uttalanden på skogs­ägarföreningens årsstämma.
  • Annons
  • ”Har FSC Sverige blivit en hemlig grupp?”

    SKOGENdebatt. FSC-certifieringens nya skepnad har större befogenheter och mindre insyn. En öppnare organisation skulle kännas mer trovärdig, anser Lars M Johansson, Mellanljusnans SBO.
  • Poppel kan ge väldigt virkestillskott

    Kategorier: Poppel, Skogsforskning
    Poppelodlingar skulle kunna ge Sverige ytterligare 30 miljoner kubikmeter virke om året, enligt preliminära forskningsresultat.
  • Annons
  • Nu kan skolor boka uteklassrum på Djurgården

    Skogen i Skolans nya uteklassrum på Djurgården i Stockholm kan nu bokas av skolklasser.
  • Johnny hjälper vid jobbsök

    Kategorier: Skogenjobb, Skogssverige
    Johnny Nattsjö, annonsansvarig hos Föreningen Skogen, kan det mesta om att formulera budskap för varumärkesbyggande och rekrytering. Dessutom är han en mästerlig tecknare.
  • Annons