Nya förare får hjälp att planera sitt arbete, men även erfarna förare kommer att ha nytta av systemet, tror Skogforsks Karin Westlund som leder studien:
–Det här sänker bränsleförbrukningen medan kvaliteten på arbetet blir bättre. En transportplan visar virkesvolymerna i kartan på maskindatorn, säger hon.
Risken minskar till exempel att man glömmer virke i skogen.
Studien visar att det finns stora potentialer att minska körsträckorna i terrängtransportarbetet.
–Det verkar röra sig om åtskilliga procent, säger Petrus Jönsson som arbetat med analyserna i projektet. Men vi behöver göra fler fältstudier under olika förhållanden för att kvantifiera resultaten.
Alla indata som behövs till optimeringsmodellen kommer från avverkningsmaskinernas produktionsfiler. Ett problem är GPS-koordinaternas bristande noggrannhet och det är osäkert om avståndsberäkningarna från kartunderlag i 2D är tillräckligt bra för att man ska kunna basera optimeringarna på dem.
SKOGEN 5/12