Hjälp att köra smart

20 juni 2012 Skogforsk har utvecklat ett särskilt dataprogram för att kunna minimera skogsbrukets terrängtransporter. Verktyget, som ännu inte finns på öppna marknaden, ska kunna optimera terrängtransportsarbetet, presentera de kortaste, effektivaste vägarna för skogsmaskinföraren och visa i detalj hur virkessortimenten som avverkats ska lastas och transporteras.

Nya förare får hjälp att planera sitt arbete, men även erfarna förare kommer att ha nytta av systemet, tror Skogforsks Karin Westlund som leder studien:
–Det här sänker bränsleförbrukningen medan kvaliteten på arbetet blir bättre. En transportplan visar virkesvolymerna i kartan på maskindatorn, säger hon.
Risken minskar till exempel att man glömmer virke i skogen.

Studien visar att det finns stora potentialer att minska körsträckorna i terrängtransportarbetet.
–Det verkar röra sig om åtskilliga procent, säger Petrus Jönsson som arbetat med analyserna i projektet. Men vi behöver göra fler fältstudier under olika förhållanden för att kvantifiera resultaten.

Alla indata som behövs till optimeringsmodellen kommer från avverkningsmaskinernas produktionsfiler. Ett problem är GPS-koordinaternas bristande noggrannhet och det är osäkert om avståndsberäkningarna från kartunderlag i 2D är tillräckligt bra för att man ska kunna basera optimeringarna på dem. 

SKOGEN 5/12

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Johanna flyttar från Södra till Setra
SkogsJobb