Här testas 90-tonnare

19 november 2019 Sveaskog och Volvo Lastvagnar testar nu timmertransporter på upp till 90 ton. .

Här testas 90-tonnare

Bolagen har fått tillstånd av Transportstyrelsen att testköra laster på upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå. 

Med så kallade HCT-ekipage (high capacity transport) med längder upp till 32 meter och maxvikter på 90 ton, kan koldioxidutsläppen minskas med 20 procent, enligt Sveaskogs pressmeddelande.

”Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman”, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog.

Genom att transportera mer volym per ekipage minskas också bränsleförbrukningen, vilket bidrar till att kostnaderna för åkerierna minskar. 

”HCT-ekipage kan således även stärka svensk åkerinäring och framför allt den norrländska skogsindustrin, som brottas med långa avstånd till sågverk, massapappersbruk och kunder”, skriver Sveaskog.

Idag får cirka 11 procent, 1 180 mil, av det statliga vägnätet trafikeras av transporter upp till 74 ton med maxlängden 25,25 meter.

Samtliga vägar som Sveaskog ansvarar för, cirka 4 300 mil, är godkända för 74-tonnare. 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb