Det är möjligt tack vare en upprustning av järnvägen och bygge av en omlastningscentral. Investeringen har gjorts i två omgångar med betydande bidrag från Klimatklivet som är Naturvårdsverkets investeringsstöd för grön omställning.
Inledningsvis rustades Västerdalsbanan upp 2017 på sträckan från Malung och till Malungsfors., som också fick en omlastningsterminal. Västerdala terminal, som den kallas, har anpassats för att klara last av sågade trävaror. Bland annat krävs asfalterade markytor och lager.
Klimatklivet har bidragit med drygt 40 miljoner kronor, främst till rustning av järnvägsspår medan en andel, 7,7 miljoner , gick till terminalbygget, enligt ett pressmeddelande från Länsstyrelsen i Dalarna.
Virkesterminalen blev klar i slutet av 2021 och används av Fiskarhedens Trävaru AB. stället för att virket körs med lastbil till hamnen i Gävle för vidare transport med båt, kan virket nu köras direkt till Göteborg med tåg.
Varje tåg som går med sågat virke från Malungsfors ersätter ungefär 22 lastbilar.
─ Vi räknar med att vi bara på de sågade produkterna sparar drygt 1,1 ton koldioxid per år, men planen är att öka volymerna kontinuerligt så att vi kan spara det dubbla, säger Dino Besic, vice vd Fiskarhedens Trävaru,, som är delägare i Västerdala terminal och järnvägsspår.
Han tycker inte att det var krångligt att söka bidrag via Klimatklivet.
– Det var en enkel och smidig process när vi hade en färdig idé på klimatbesparing. Det fanns mallar och instruktioner att följa. Vi kan definitivt rekommendera andra att söka.
