Gör också din röst hörd

Bild för Anders Ahlberg Written by Anders Ahlberg On the
Kunskap och idéer räcker inte för att utveckla ett klokt skogsbruk. Kunskapen och idéerna måste nå ut. Långt och brett.

USA förlorade inte Vietnam-kriget på slagfältet utan i kongressen och i medierna, ­brukar det sägas. Får du opinionen mot dig kan det innebära att du har förlorat. Fråga Håkan Juholt. Fråga Sverker Martin-Löf.

Annons
Annons

Vem bestämmer bilden av den svenska skogen och skogsbruket? Med mycket ­resurser och envisa kampanjer dominerar Naturskyddsföreningen med budskapet att ”värdefulla skogar kalhuggs och skogens ­biologiska mångfald urholkas”. När Marciej Zaremba gjorde ett frontalangrepp på ­skogsbruket i artikelserien ”Skogen vi ärvde” 2012 kom få svar.
Tiger hälsan still? Inte givet om andra beskriver dig som sjuk.

Föreningen Skogen har under 2015 flyttat fram positionerna i den allmänna skogs­debatten.  Det centrala budskapet är starkt positivt: Mer skog – med odlad skog, mer skog som råvara och energikälla, mer skog
i undervisning och forskning, mer klokt skyddad skog och mer svenskt skogskunnande internationellt.
– Vi vet att medlemmarna vill att vi står upp för skogsbruket, säger Bengt Ek, vd för föreningen och chefredaktör för SKOGEN.
Han har en stark önskan att föreningens medlemmar i sin tur tar aktiv del i debatten. Men hur gör man det?

I kommunikationens tidevarv går det att nå ut i det digitala universumet med sluggande och rå galenskap. Risken är dock att brinn­tiden för det du sagt inte blir längre än för en tändsticka.
– Det viktigaste är att veta vad jag vill att mottagaren ska få med sig i insikt, känsla och fakta. Opinionsbildning handlar ju om att jag vill att någon annan ska tycka som jag. Det är svårt, jag måste göra grundarbetet så att jag inte talar förbi mottagaren, säger Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna och styrelseledamot i föreningen, med lång erfarenhet av kommunikation.

Om dina åsikter ska ge effekt krävs det en strategi.
• Tänk igenom dina åsikter, koncentrera dig i tydliga budskap.
• Bestäm dig för vilka du vill nå, ta reda på vad som är viktigt för dem och vilka medier de följer.
• Välj ett språk som fungerar.
• Skaffa dig flera kanaler att nå ut i.
• Ha koll på åsiktsmotståndarna och deras argument. Var beredd att möta dem.
• Var förberedd på att vara envis – det ­kräver uthålliga resurser.

SKOGEN 2/2016

 

Använd olika kanaler

Digitalt. En välskött blogg, facebooksida eller twitterkonto fungerar utmärkt. Länka till andra.

Intervjuer. Var beredd på att bli intervjuad. Alla medier vill ha unikt material. Visa att du finns.
debattsidor Det finns ett behov av seriösa, väl genomarbetade artiklar. Knyt gärna an till aktuella händelser.

Skolskogar. Våra barn är de bästa ambassadörer skogen kan få. Erbjud din skog till skolor.

Samling på webben

På skogen.se samlar vi debatt­artiklar under vinjetten Skogs­opinion. Främst utspel med föreningen som avsändare, men vi ­länkar även till intressanta artiklar i andra medier. Läs mer på Skogsopinion

 

Publicerad:
  • Forskning gör träskivor vänligare och tåligare

    Två projekt vid Linneuniversitet ska göra träfiberskivor mer miljövänliga och återvinningsbara. Dessutom ska de stå emot väta bättre.
  • Annons
  • Skogsfond Baltikum ökar förvärvstakten

    Skogsfond Baltikum expanderar. Just nu pågår en nyemission i syfte att genomföra ytterligare skogsförvärv i Lettland och Litauen.
  • Virkesstudion #34 – Baltspecial #2

    I detta avsnitt gästas Virkesstudion av Carl Olén, vd på Skogsfond Baltikum.
  • Annons
  • Vilt i Skogspodden

    Nu finns avsnitt 68 av Skogspodden ute och där pratas en hel del viltbete och tall.
  • ”Sverige beräknar naturskydd ovanligt strängt”

    Kategorier: skyddad skog, LRF
    Det är stora skillnader i uppgifterna om hur mycket natur som är skyddad i Sverige. Naturvårdsverket uppger drygt 14 procent. Men om vi räknade som de flesta andra EU-länder skulle siffran vara 58 procent, menar LRF.
  • Annons