Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.
- Tillgång till artiklar på skogen.se
- Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
- E-tidning
- Mediaarkiv
Redan prenumerant?
Nu händer det på riktigt, kan man säga. SCA har under två år nyttjat en eldriven Scania i trafik, men då enbart för transporter på en fastlagd kort rutt mellan Gimonäs virkesterminal och Obbola pappersbruk. En sträcka på måttliga 15 kilometer enkel väg.
Nu ska bilen, som ägs av en privat åkare, ut i skogen och lasta virket själv.
Anton Ahlinder är verksamhetsledare för industriförsörjning hos SCA och mycket engagerad i satsningen.
– Det känns jättekul att vara först ut, konstaterar han i samband med premiärvisningen i Jönköping den 21 augusti.
Lastbilen är en Scania R45 som är utrustad med tre elmotorer med kraft som motsvarar drygt 600 hästar i en konventionell dieselbil. Fullt laddad beräknas räckvidden kunna nå upp till 20 mil, krankörning i skogen inräknat.
Bilen ska tas i trafik i början av oktober och kommer att röra sig i Västernorrland där den ska hämta rundvirke i SCA:s egna skogar och lossa vid en virkesterminal i inlandet.