Under två års tid har Hestra Åkeri tillsammans med Volvo utvecklat en biogaslastbil med kran för skogstransporter. Rundvirkesbilen kommer främst köra för Sveaskog och Sydved som båda är med och stöder satsningen.
– Biogas kommer vara ett av flera alternativ till fossila drivmedel som det kommer vara mycket intressant att följa utvecklingen kring de närmaste åren. Med en bra räckvidd och ett nät av tankstationer som förtätas kommer det vara ett konkurrensmässigt alternativ, säger Anders Westström, inköpsansvarig transport på Sydved, i ett pressmeddelande.
Lastbilen, en Volvo FH 64R, är anpassad för gasdrift och utrustad med en kran från Loglift och påbyggd med flak och släp från OP Höglunds samt bankar och stakar från Laxo.
För Patrik Lindgren från Hestra Åkeri har det varit viktigt att konstruktionsmässigt få plats med krypväxel tillsammans med biogastankarna:
– Det är en förutsättning för att kunna starta ett tungt ekipage på skogsvägar. Tack vare det arbete som har gjorts, har vi nu möjlighet att ha rundvirkesbilen i ordinarie flöde. Som transportörer känner vi ett stort ansvar för att vara en del av utvecklingen och bidra till omställningen mot fossilfria transporter, säger han.
Rundvirkesbilen kommer köras i Jönköping, Värnamo och Varberg med virkesleveranser främst på uppdrag av Sveaskog och Sydved.
– Transporter står för en stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. För att lyckas ställa om till ett hållbart skogsbruk är det av stor vikt att vi hittar lösningar för att minska det fossila avtrycket, säger Anna Ahlin, teknikspecialist hos Sveaskog.