T-log heter den förarlösa, fjärrstyrda bilmodellen som enligt ett pressmeddelande från Einride är ”utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar”.
– Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över och hoppas introducera T-log på allmänna vägar under 2020, säger företagets vd Robert Falck i pressmeddelandet.
Via mobilnätet 4G fjärrstyrs bilen av en operatör som kan befinna sig långt från själva fordonet och övervaka flera bilar samtidigt. Kameror och radarutrustning ger, enligt Einride, bilen 360 graders medvetenhet om omgivningen och ”gör den till en säker medtrafikant”. Bilens operativsystem förser den med trafikdata i realtid så att den till exempel kan undvika trafikstockningar.
– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer och föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt kan kostnaderna minskas rejält, säger Robert Falck i pressmeddelandet.
Avsaknaden av förarhytt öppnar också för mindre fordon, lägre driftskostnader och lägre energiförbrukning. Den prototyp som Einride har visat upp har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar, vilket enligt pressmeddelandet ska ge 20 mils räckvidd på en laddning. Lastkapaciteten är 16 ton.
T-log är en vidareutveckling av den förarlösa, batteridrivna lastbilen T-pod som företaget presenterade förra året. Den senare ska pilottestas av logistikföretaget DB Schenker i Jönköping i höst. Den ska köras mellan två av företagets anläggningar, där en del av sträckan är allmän väg.
SKOGEN 8/2018