Förarlöst om två år?

Bild för Anders Danielsson Written by Anders Danielsson On the
Förarlös timmerbil
Utan hytt blir bilen billigare att tillverka och utan förare blir den billigare i drift.
TRANSPORT. En batteri­driven timmerbil utan förare kan fara fram på vägarna redan 2020. Det hoppas det svenska företaget Einride.

T-log heter den förarlösa, fjärrstyrda bilmodellen som enligt ett pressmeddelande från Ein­ride är ”utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar”. 
– Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över och hoppas introducera T-log på allmänna vägar under 2020, säger företagets vd Robert Falck i pressmeddelandet.

Annons
Annons

Via mobilnätet 4G fjärrstyrs bilen av en operatör som kan befinna sig långt från själva fordonet och övervaka flera bilar samtidigt. Kameror och radarutrustning ger, enligt Einride, bilen 360 graders medvetenhet om omgivningen och ”gör den till en säker medtrafikant”. Bilens operativsystem förser den med trafikdata i realtid så att den till exempel kan undvika ­trafikstockningar. 
– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer och föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon sam­tidigt kan kostnaderna minskas rejält, säger Robert Falck i pressmeddelandet. 

Avsaknaden av förarhytt öppnar också för mindre fordon, lägre driftskostnader och lägre energiförbrukning. Den prototyp som Einride har visat upp har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar, vilket enligt pressmeddelandet ska ge 20 mils räckvidd på en laddning. Last­kapaciteten är 16 ton.

T-log är en vidareutveckling av den förarlösa, batteridrivna lastbilen T-pod som företaget presenterade förra året. Den senare ska pilottestas av logistikföretaget DB Schenker i ­Jönköping i höst. Den ska köras mellan två av företagets anläggningar, där en del av sträckan är allmän väg.

SKOGEN 8/2018

 

Publicerad:
Bild för Anders Danielsson
Anders Danielsson
Redaktionssekreterare
  • ”Staten kan inte göra markägaren till motståndare”

    Centern föreslog nyligen att åldersgränsen för slutavverkning ska slopas. Det blev en tydlig markör för hur långt ifrån Miljöpartiet de står. Här förklarar Centern varför de anser att det behövs regellättnader, inte minst för att naturvården ska fungera.
  • Annons
  • "Varför är det så tyst om intensivodling?"

    Kategorier: debatt, Altinget
    Varför är det så tyst om intensivodling i kombination med ökade avsättningar för biologisk mångfald? Det undrar Nippe Hylander, Staffan Laestadius och Sten B Nilsson i en debattartikel i Altinget
  • ”Absurt tillåta skövling av skogar med fridlysta arter"

     I dag är det förbjudet för en individ att plocka fridlysta arter samtidigt som samma skogar får skövlas. Dessutom besöker myndigheterna endast fem procent av skogarna före avverkning. Det är absurt, anser Miljöpartiet.
  • Annons
  • Två män i sågskyddskläder ser på när träd fälls

    Naturvårdsgallring kan gynna mångfalden

    FORSKNING. Biobränsleuttag kan kombineras med naturvård. Ekprojektet har forskat kring naturvårdsgallring i ekrik blandskog i snart 20 år och visar att metoden kan gynna mångfalden.
  • Virkesstudion #18: ”Konkurrensutsätt virket”

    I det senaste avsnittet av Virkesstudion analyserar Carl Johan Moberg och Per Hedberg vilka effekter granbarkborren kommer att få på virkesmarknaden.
  • Annons