Förarlöst om två år?

Bild för Anders Danielsson Written by Anders Danielsson On the
Förarlös timmerbil
Utan hytt blir bilen billigare att tillverka och utan förare blir den billigare i drift.
TRANSPORT. En batteri­driven timmerbil utan förare kan fara fram på vägarna redan 2020. Det hoppas det svenska företaget Einride.

T-log heter den förarlösa, fjärrstyrda bilmodellen som enligt ett pressmeddelande från Ein­ride är ”utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar”. 
– Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över och hoppas introducera T-log på allmänna vägar under 2020, säger företagets vd Robert Falck i pressmeddelandet.

Annons
Annons

Via mobilnätet 4G fjärrstyrs bilen av en operatör som kan befinna sig långt från själva fordonet och övervaka flera bilar samtidigt. Kameror och radarutrustning ger, enligt Einride, bilen 360 graders medvetenhet om omgivningen och ”gör den till en säker medtrafikant”. Bilens operativsystem förser den med trafikdata i realtid så att den till exempel kan undvika ­trafikstockningar. 
– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer och föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon sam­tidigt kan kostnaderna minskas rejält, säger Robert Falck i pressmeddelandet. 

Avsaknaden av förarhytt öppnar också för mindre fordon, lägre driftskostnader och lägre energiförbrukning. Den prototyp som Einride har visat upp har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar, vilket enligt pressmeddelandet ska ge 20 mils räckvidd på en laddning. Last­kapaciteten är 16 ton.

T-log är en vidareutveckling av den förarlösa, batteridrivna lastbilen T-pod som företaget presenterade förra året. Den senare ska pilottestas av logistikföretaget DB Schenker i ­Jönköping i höst. Den ska köras mellan två av företagets anläggningar, där en del av sträckan är allmän väg.

SKOGEN 8/2018

 

Publicerad:
Bild för Anders Danielsson
Anders Danielsson
Redaktionssekreterare
  • Veronika Holmsten

    Kampsportaren fann drömyrket

    Kategorier: Ny på jobbet, skogsjobb
    ELDDOP Veronika Holmsten fick en tuff start som produktionsledare hos Stora Enso i Ljusdal i maj. Sommarhettan skapade extrema förhållanden för avverkningslagen. Men hon stortrivs med jobbet.
  • Annons
  • Granbarkborren värsta skadegöraren

    Skadorna på skogen ökade kraftigt under förra året på grund av torka och värme. Mest omfattande skador orsakades av granbarkborren.
  • Skogsskador gör att fler vill avverka

    Storm och barkborre har satt avtryck i avverkningsanmälningarna. Arealen som skogsägare anmälde ökade med 16 procent i mars jämfört med motsvarande månad 2018. 
  • Annons
  • Stormvirke räddas genom utskeppning

    Stormen Alfrida i början av januar fällde minst en halv miljon kubikmeter skog varav det mesta i Uppland. Tack vare ett omfattande samarbete kan nu utskeppningarna av stormvirke börja.
  • ”Den svenska skogen –  bioekonomins välsignelse”

    Den hållbara svenska skogen är en välsignelse när vi tar ett steg framåt för att ställa om till bioekonomi. Det sa näringsminister Ibrahim Baylan när han inledningstalade på Bioekonomiskt forum i Stockholm.
  • Annons