Förarlöst om två år?

Bild för Anders Danielsson Written by Anders Danielsson On the
Förarlös timmerbil
Utan hytt blir bilen billigare att tillverka och utan förare blir den billigare i drift.
TRANSPORT. En batteri­driven timmerbil utan förare kan fara fram på vägarna redan 2020. Det hoppas det svenska företaget Einride.

T-log heter den förarlösa, fjärrstyrda bilmodellen som enligt ett pressmeddelande från Ein­ride är ”utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar”. 
– Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över och hoppas introducera T-log på allmänna vägar under 2020, säger företagets vd Robert Falck i pressmeddelandet.

Annons
Annons

Via mobilnätet 4G fjärrstyrs bilen av en operatör som kan befinna sig långt från själva fordonet och övervaka flera bilar samtidigt. Kameror och radarutrustning ger, enligt Einride, bilen 360 graders medvetenhet om omgivningen och ”gör den till en säker medtrafikant”. Bilens operativsystem förser den med trafikdata i realtid så att den till exempel kan undvika ­trafikstockningar. 
– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer och föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon sam­tidigt kan kostnaderna minskas rejält, säger Robert Falck i pressmeddelandet. 

Avsaknaden av förarhytt öppnar också för mindre fordon, lägre driftskostnader och lägre energiförbrukning. Den prototyp som Einride har visat upp har en batterikapacitet på 300 kilowattimmar, vilket enligt pressmeddelandet ska ge 20 mils räckvidd på en laddning. Last­kapaciteten är 16 ton.

T-log är en vidareutveckling av den förarlösa, batteridrivna lastbilen T-pod som företaget presenterade förra året. Den senare ska pilottestas av logistikföretaget DB Schenker i ­Jönköping i höst. Den ska köras mellan två av företagets anläggningar, där en del av sträckan är allmän väg.

SKOGEN 8/2018

 

Publicerad:
Bild för Anders Danielsson
Anders Danielsson
Redaktionssekreterare
  • "Skogen borde få växa klart före slutavverkning"

    Kategorier: SKOGENdebatt, Simon Rudin.
    SKOGENdebatt. Vad ska hända med våra fastigheter i renbetesland när vi inte får slutavverka? Det undrar skogsägare Simon Rudin som anser att utebliven tillsyn av storskogsbruket fått förödande konsekvenser.
  • Annons
  • Europa eldar med trä

    En perfekt storm har ökat efterfrågan på träbaserade bränslen över hela Europa, rapporterar DN.
  • Är det dags för nya sortiment?

    Virkespriserna har gått upp i vinter, men det har också kostnaderna för till exempel avverkning. Men även priset på energived stiger. Kan höjda priser på skogsbränsle ändra spelplanen? Kan det bli mer lönsamt att satsa på bränsleved? Eller andra mindre vanliga sortiment? Svara på månadens fråga!
  • Annons
  • Självsådd contorta blir invasiv art 

    Kategorier: contorta
    När contortatallen introducerades i Sverige trodde man inte att den kunde självföryngras. Det var fel. Nu riskerar trädslaget att bli en invasiv art på myrar i norr. 
  • Nytt nummer av SKOGEN!

    Strax dimper SKOGEN 3/2023 ner i brevlådor landet runt, men redan nu finns det tillgängligt i digital form – för både prenumeranter och lösnummerläsare. Månadens tema är Utbildningsguide.
  • Annons