Det är IVL Svenska Miljöinstitutet som tillsammans med föreningen Fly Green Fund nu startar projektet. I dagsläget produceras bioflygbränsle enbart vid en anläggning i Kalifornien och det vill projektet ändra på. Siktet är inställt på den svenska skogen för att få tillgång till lokalproducerat bioflygbränsle.
– Flyget står för stora och ökande koldioxidutsläpp. Förnybart flygbränsle från skogsråvara kan både minska klimatavtrycket från svenskt flyg, samtidigt som det skapar nya och hållbara inkomstkällor för skogsindustrin, säger Erik Furusjö, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.
Projektet Bioflygbränsle från skogsråvara är ett så kallat steg 1-projekt inom Vinnovas program Utmaningsdriven innovation. Det börjar med en förstudie där man kommer att identifiera de mest lovande teknikerna för att producera bioflygbränsle från skogen samt utveckla affärsmodeller. Men det slutliga målet är högt satt. Här ska skapas en flygbränsleregion med lokal produktion som exporterar både kunskap och råvara.
– Vi tror att Sverige har stora möjligheter att bli en föregångare i utvecklingen av bioflygbränsle. Vi har råvaran, erkända forskare inom området, resenärer som vill resa hållbart, politiskt stöd, en skogsindustri som förbereder sig för en marknadsförändring och årtionden av erfarenhet från bearbetning av biomassa, säger Maria Fiskerud, vd för Fly green Fund.