En av tre som utbildar sig till jägmästare är kvinna. En av dem är Caroline Lagergren och hon tycker att fler kvinnor borde börja jobba i skogen.
– Träråvaran har många användningsområden, jag skulle vilja säga att det är framtidens bransch. Den kännetecknas av ansvarstagande och innovation. Fler tjejer borde vilja vara med på den här resan.
– För att skapa en förändring tror jag att skogsbranschen måste bredda perspektivet och förbättra marknadsföringen. Det handlar om såväl kvinnliga förebilder som träråvarans mångsidiga användningsområden.
– Skogsindustrin behöver kvinnliga ekonomer och ingenjörer. Genom ökad marknadsföring tror jag att man kan nå de här grupperna. Ökad mångfald bidrar till utveckling och positiva resultat.
Caroline Lagergren
Jägmästare och vice vd på Hellsten kommunikation– I en uppsats vi gjorde på SLU framkom att många män var positiva till mer jämställdhet i skogsbranschen. De tyckte att det blev en mjukare jargong och en lättsammare stämning med kvinnor. När jag och pappa möter virkesköpare brukar de bli glatt överraskade när de märker mitt stora skogsintresse och dessutom hör att jag är jägmästare.
– Förr fanns det inte ens passande kläder för kvinnor i skogen, men nu har det i alla fall hänt en del. Faktum är att det finns kvinnor högt upp i organisationerna, särskilt i styrelser, men sällan i ledande positioner. Det är synd, för jag tycker det måste bli mer jämställt ute på företagen, i själva verksamheten.
Caroline säger att det blivit en viss förändring, att skogsbranschen blivit bättre på att lyfta fram möjligheter för kvinnor.
– Men det är en konservativ bransch som har en ganska lång väg att vandra. För att öka tempot i förändringsarbetet tycker jag att media borde kunna spela en roll genom att bli bättre på att skriva och rapportera mer om jämställdheten i skogen, som dessutom är en av Sveriges tyngsta basindustrier.
Berättat för Stefan Hällberg
SKOGEN 2/2018