Vad gör du i din skog? Kom till vår monter på Elmia Wood och ge oss praktiska tips om stort och smått som vi kan förmedla i tidningen!
För idéer och kreativitet är vad mässan handlar om.
I montrarna hittar man också allt från små fiffiga uppfinningar till affärskoncept som erövrar världen. Skogssverige bullar upp med allt sektorn har. I det här numret har vi besökt ett ganska stort antal företag som ska till världens största skogsmässa. Det blir tydligt att företagande kräver ständig kreativitet. Det är den man åker till Elmia för att uppleva.
Det är också den här kreativiteten som har gjort Sverige till en riktigt stor skogsnation. Trots att vi bara har någon procent av världens skogar, infrusen september till maj, så är det bara Kanada i hela världen som exporterar mer skogsprodukter. Det kan vara kul att tänka på medan man går där bland rikedomen av utställare.
De lägger stora resurser på sin närvaro. De har också – för det mesta – ett genomtänkt sätt att få ut mesta möjliga av dagarna. Planering av montern, val av personal, budskap, erbjudande, aktivitet och uppföljning.
Som mässbesökare kan man göra på samma sätt för att få ut så mycket som möjligt av besöket. När jag går på en exkursion eller besöker en mässa brukar jag ofta sätta upp några tydliga mål. Jag vill träffa de här personerna, ha svar på de här frågorna, se de här sakerna, ha åtminstone ett dussin intressanta samtal eller ha kommit ett steg närmare det ena eller andra köpet. (På Skogsforum finns för övrigt en tråd med kul praktiska mässtips, typ ”Pricka för mässkartan i förväg och gör en tidtabell.” Eller: ”Brukar vara svårt att göra affärer till ”mässpriser” numera, försäljarna är såpass stressade, bättre att be dom ringa efter mässan istället.”)
Det är när både besökare och utställare kommer förberedda som oljan hälls i maskineriet på skogsnationen Sverige.
I år har tidningen SKOGEN flyttat ur skogen, ner på fältet. När portarna öppnar klockan nio och de köande entusiasterna väller in står vi där med viss spänning i alla montrar och väntar på anstormningen. Redo för kreativa möten!
SKOGEN 5/2013