Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?

Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.
- Tillgång till artiklar på skogen.se
- Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
- E-tidning
- Mediaarkiv
Redan prenumerant?
Elektriska lastbilar är ett av många sätt att minska beroendet av fossil energi för tunga transporter och inom projektet TREE pågår flera försök med elektriska fordon.
Nu är det dags för Sveaskog i samarbete med logistikföretaget VSV Unite och Tage Palmqvists åkeri att driftsätta en batteridriven Scania med kran för rundvirkestransporter i gränstrakterna mellan Värmland och Närke.
– Det kommer att bli mycket spännande att se hur den eldrivna rundvirkesbilen kan utgöra en pusselbit i vårt transportarbete framöver. Tillsammans med våra samarbetspartners skapar vi möjlighet att följa bilen under en längre period och utvärdera i vilka transportuppdrag den gör bäst nytta, säger Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog, i ett pressmeddelande.
Den aktuella lastbilen är en av Sveaskogs två planerade elfordon inom projektet. Nästa bil kommer att driftsättas i norra delen av Sverige under andra halvåret. Fokus där kommer att vara att se hur vinterklimat och längre avstånd påverkar förutsättningarna för driften.
Fakta TREE-projektet:
Forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to Efficient, Electrified Forestry Transport) är en satsning på elektrifiering av skogsbranschens lastbilstransporter. TREE samlar 23 aktörer, inklusive skogsbolag, fordonstillverkare, logistikbolag och forskningsinstitutioner. Projektet finansieras av Vinnova via FFI (Fordonsstrategisk forskning och innovation) och projektets samarbetspartners.