Dubblering möjlig?

Bild för Gäst Written by Gäst (ej verifierad) On the
Säg inlandsbanan och de flesta tänker på äventyrsresor med rälsbuss genom storslagna norrländska landskap. Men det är bara grädden på moset. För faktum är att Inlandsbanan är en av landets större transportleder för biobränslen och skogsråvara.

SKOGEN har kollat läget och träffat Hans Jonsson, produktions- och personalplanerare hos Inlandsbanan AB som ansvarar för Inlandsbanan.
— Cargo Net, ett norskt järnvägsföretag som vi har affärskontakter med, brukar lite avundsjukt säga att Sverige är perfekt för järnvägstransporter. Man nämner Inlandsbanan och liknar den vid en pulsåder mitt i landet. Med anslutningar når den både hamnar och industrier i både öster och väster. Dess-utom ligger ju de största förråden av skogs-råvara längs Inlandsbanan. Och enligt norskarna borde det ju göra den här järnvägen till det naturliga transportalternativet, säger Hans Jonsson med ett skratt.
För att klarlägga Inlandsbanans roll som transportled för just skogsråvaror- och bränslen har IBAB startat en utredning tillsammans med Skogforsk. Målet är att hitta effektivare logistik för skogsindustrins råvaruflöden, inte minst biobränslet. Inlandsbanan har kapacitet att nyttjas avsevärt mer för sådana transporter. Är en dubblering möjlig?

Annons
Annons

Det finns flera aktörer som gärna ser att det satsas rejält på järnvägen. Två av dem är SCA och Sveaskog. För SCA:s del är orsaken inte minst att företaget planerar en stor biobränslesatsning i närheten av Arvidsjaur. Man anser att de stora transporterna ska kunna göras på Inlandsbanan och vidare österut på den nu stängda tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn.
Ett projekt är att öka bärigheten på bandelen mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Som läget är idag kan en timmervagn inte ta full last.
— Just nu ser det ut som om det blir färdigt redan nästa år. Därmed kan vi köra avsevärt tyngre tåg på hela Inlandsbanan, alltså från Mora till Gällivare, säger Hans.
Fast även om IBAB har flera långsiktiga projekt och investeringar på gång, så känner man att det är lågkonjunktur i skogsbranschen.
— Ja visst. Just nu kan jag märka viss osäkerhet även hos våra kunder. Men jämfört med den dramatiska nedgången i antalet transporter av till exempel stål- och fordonsprodukter som karosser och annat, så är virkestransporterna på Inlandsbanan förvånansvärt opåverkade. Hittills, är kanske bäst att tillägga.

Läs mer i senaste SKOGEN 6/09.

Text och bild: Per Ericsson

Publicerad:
  • Byråkrati förvärrar rekryteringsproblem

    Skogsvårdsföretagen är beroende av utländsk personal men har mycket svårt att rekrytera. Situationen förvärras av valutanackdelar och segdragen byråkrati. 
  • Annons
  • Busas det i din skog?

    Har du råkat ut för problem med skador på nyplanterad skog efter skoterkörning? Kanske får du störande besök av andra fordon eller lösspringande hundar? Eller används skogen som dumpningsplats? Eller möts du av besökare som precis som du förstår att njuta av och vara rädd om skogen? Svara på Månadens fråga!
  • ”Förbjud högstubbar av gran”

    Kategorier: debatt, Björn Särnmark
    SKOGENdebatt. Hur kan Skogsstyrelsen kräva att det ska lämnas högstubbar på hyggen som blir rena yngelhärdarna för granbarkborre - har vi inte lärt av historien? Det undrar tidigare skogvaktaren Björn Särnmark i Värmland.
  • Annons
  • Lena Larsson

    Så minskar skogsbruket utsläppen

    Skogens roll i klimatarbetet är betydelsefull och branschen slår sig gärna för bröstet så att hjälte­glorian guppar. Men skogs­brukets verksamheter i sig sörplar bränsle och genererar utsläpp och det finns stort utrymme för förbättringar.
  • Visst hopp om minskade barkborreskador

    Kategorier: granbarkborre, skogsskador
    Under 2019 minskade förökningen av granbarkborre jämfört med 2018. Det ger visst hopp om att ökningstakten av barkborreskador avtar i sommar, enligt en studie från SLU.
  • Annons