Han har testkört Centipede:

”Den här vill jag ha”

12 april Skogsentreprenör Kurt Zetterberg hör till den utvalda skara som har testkört försöksmaskinen Centipede, en bandgående skotare. Hans omdöme är positivt: Han vill gärna ha den i sin egen verksamhet. 

”Den här vill jag ha”
Skogsentreprenör Kurt Zetterberg (t h) har testkört Centipede. John Samuelsson (t v) är verksamhetsutvecklare på Billerud i Gävle. Foto: Cecilia Östlund, Billerud.

Den bandgående skotaren Centipede är resultatet av ett samarbetsprojekt där åtta skogsföretag ingår. Projektet inleddes 2019 och tre år senare presenterades prototypen som sedan dess har vandrat runt bland projektets partner för tester. I vinter har den bland annat rullat i Uppland för Billeruds räkning. 

Grundtanken med Centipede är att larvfötterna ska minska markpåverkan, öka hastigheten och därmed produktiviteten samt förbättra förarmiljön. SKOGEN riktar in sig på det sistnämnda när vi pratar med Kurt Zetterberg från Zetterbergs maskintjänst i Tierp mellan Uppsala och Gävle. Han är en av två entreprenörer som har testkört maskinen för Billeruds räkning. Den andra är Erik Engstrand och hans företag Hedesunda skogsgallring. 

De fick först genomgå en utbildning hos tillverkaren Komatsu innan det var dags att pröva i det fria. Tanken var att testa på två marktyper. Den ena med normal, genomsnittlig bärighet, den andra med sämre bärighet, som tidigare åkermarker. 

Kurt Zetterbergs entreprenörsföretag, med fem maskiner, är specialiserat på slutavverkning på lägre bärighet. Därför valdes han att köra på mjukare marker som han själv valde ut i Tierptrakten.  

Ändå var han nog inte riktigt förberedd på hur utmanande markförhållandena skulle bli under testperioden på en dryg vecka. 

– Vi hann köra i två dagar innan regnet satte gång. Under en helg vräkte det ner hundra millimeter, berättar Kurt. 

Fördelen blev att maskinen testades till det yttersta. 

– Virket som vi tidigare fällt med skördare stod nästan i vatten Med en vanlig skotare hade vi aldrig fått ut det, men nu fick vi ut i stort sett allt, säger han. 

Om spårbildning ändå uppstod gick det att jämna till genom att köra över spåren med bandmaskinen vid andra vändan. 

Maskinen visade sig också vara skonsam vid körning på risbädd. 

– Det fungerade hur bra som helst. Vi körde flera gånger utan att riset nöttes. 

Han tyckte också att den fungerade bra att köra på mer svårframkomliga marker med stenar och andra ojämnheter, även om fördelen med en högre hastighet då uteblev. 

Annat var det på jämnt underlag.   

– Då kunde vi gasa på rätt bra. På en bred jämn väg kom vi nog upp i sju-åtta kilometer timmen. När jag såg Erik Engstrand komma farande på avstånd syntes bara kranen sticka upp i ungskogen. Den rörde sig nästan overkligt snabbt, säger han. 

När det gäller köregenskaper noterar Kurt att det finns vissa skillnader jämfört med en konventionell skotare på hjul, exempelvis i styrningen. 

– Det går inte att styra lika tvärt som med vanliga maskiner. Man får börja svänga i litet mer god tid, säger Kurt. 

Stannar gör den däremot tvärt när man släpper pedalen. Ingen större skillnad där. 

– Men dragkraften är annorlunda – helt suveränt bra, tycker Kurt. 

Fjädringen är också något nytt hos Centipede. Maskinen har ett nyutvecklat bandsystem och på det ett helfjädrat chassie som håller vibrationerna nere även i höge hastighet. 

– När man kliver i och ur kan man sänka frigångshöjden. Vid framfart höjs arbetsläget automatiskt och när man kör så kompenserar fjädringen vid lutning. Det skumpar mycket mindre än vanligt, säger Kurt.  

Däremot gungar det en del – som en båt med utombordare, beskriver Kurt. 

– Jag tyckte om det här. Vi som kör maskiner med pendelarm till vardags har ju sjövana, säger han skämtsamt, men tillägger: 

– Möjjligen kan det uppfattas som att den lutar mycket om man  inte är van vid pendelarmsmaskiner, reflekterar han. 

Maskinens maxlast på 15 ton ser han inte som något problem. 

– Det finns en vanlig uppfattning vid slutavverkning på normalmarker att man vill ha stora maskiner som kan ta så mycket last som möjlighet. Men när det är vått och mjukt gör förstås en stor maskin lättare djupa spår och det är dåligt både för ekonomi och miljö att köra i spåren. 

Kurt Zetterberg är så nöjd med Centipeden att han gärna skulle vilja ha den i sin egen verksamhet, om den fanns på marknaden. 

– Vi fick ju ut virke som annars skulle ha blivit kvar utan att lämna några spår. 

Foto: Cecilia Östlund, Billerud.

FAKTA: Skotaren Centipede är resultatet av ett samarbete mellan Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Stora Enso, Mellanskog, Norra Skog och Billerud Korsnäs samt maskintillverkaren Komatsu.  Projektet inleddes 2019 och syftet är att möta skogsbrukets utmaningar genom lägre marktryck, ökad produktivitet och bättre arbetsmiljö. Maskinen är baserad på en Komatsu-skotare, men försedd med ett nyutvecklat bandsystem med stor yta mot marken och ett helfjädrat chassi som hanterar markens ojämnheter så att hastigheten kan ökas utan att vibrationerna gör det. Inledande tester visat att den kan köras snabbare och ta större last och alltså öka produktiviteten jämfört med referensmaskinen Komatsu 855. Dessutom är bränsleförbrukning upp till 15 procent lägre i mjuk terräng.  Bolagen som ingår i samarbetet fått chansen att testa Centipede i egen regi. Det har ännu inte meddelats om vad nästa steg är, om samarbetsparternas eventuella framtidsplaner för maskinen

UR SKOGEN 3/2024

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Johanna flyttar från Södra till Setra
SkogsJobb