— CTI är en vinna-vinnametod för både oss och våra lastbilsåkare, säger Henrik Sakari, inköpschef på transport SCA.
Av SCA:s 130 bilar är idag 25 utrustade med CTI. På en display i bilen kan föraren välja mellan en rad olika alternativ. Lastens tyngd liksom bärighetsklass och blöta eller halka får avgöra däcktrycket.
Henrik Sakari är entusiastisk. På Föreningen Skogens Höstexkursion berättar han att man nu experimenterar även med att lägga billigare bärlager på vägarna och istället köra med CTI. Det kan innebära stora besparingar vid skogsvägbyggen.
Dragförmågan kan förbättras med rätt däckstryck. Det leder i sin tur till färre fastkörningar vid blöta och halka. Förarmiljön blir också bättre tack vare sänkta vibrationer. Och allt det här spar naturligtvis både bränsle och tid. Nackdelarna då?
— I början hade vi ibland svårt att övertyga åkarna. De var rädda för att bara få de besvärliga körningarna. Service och underhåll har också ökat något. Å andra sidan minskar däckslitaget. Och förvånansvärt sällan sliter man av de slangar som leder till däcken. De sitter annars väldigt oskyddat, menar Henrik Sakari.
En annan nackdel är att det tar någon mil att pumpa däcken från lågt tryck till asfaltsdäck.
— Men rädslan hos åkarna för de sämre körningarna har försvunnit — de kompenseras ekonomiskt.
Intressant att notera är att några grusbilar också skaffat CTI. Vilket är nödvändigt nu när virkesbilarna kan köra även på de sämre vägarna.
Text: Lars Åkerman