Det är mycket som talar emot att skogens ved används som biobrivmedel för bilar, anser han. I en utförlig artikel förklarar han varför.
Här är några av skälen:
- Kina går i fronten och satsar på elbilar. Där finns redan en miljon elfordon på vägarna. I Kina subventioneras elbilsproduktionen med enorma belopp. Ingen seriös elbilsproducent kan ställa sig utanför den kinesiska marknaden.
- Städer över hela världen driver på utvecklingen av elbilar för att minska luftföroreningar.
- Utvecklingen inom elbilstillverkning – och även av bilar med vätgasdrift – går rasande fort. Om några år kommer det inte finnas något skäl att köra en biobränslebil med förbränningsmotor till en merkostnad på tiokronor milen som kräver mer underhåll, har sämre vägegenskaper och släpper ut avgaser.
- Bilindustrin har inte biodrivmedel på sin radar. De investerar enbart i batteri- och vätgasfordon, kanske även i rena gasfordon.
- Det är inte möjligt för svensk skogsindustri av ekonomiska skäl att producera de mängder biodrivmedel från ved som politiker och andra tänkt sig.
- Vedfibern är för värdefull för att användas till biodrivmedel. Dess värde kommer mer till sin rätt i andra tillämpningar.
- Enda sättet för skogsindustrin att få acceptabel ekonomi på biobränslen är att ta ut dessa som biprodukter i sidoströmmar från annan skogsindustriell produktion.