Bye bye biodrivmedel från skogen!

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Skogens vedfiber är för värdefull att användas till biodrivmedel, den passar bättre i andra tillämpningar, anser Sten B Nilssson.
DEBATT Biodrivmedel från ved är fel väg att gå för skogsnäringen. Det kommer inte att bli lönsamt för skogsindustrin eller tillföra något värde för skogsägaren. Däremot innehåller vedens komponenter och dess kemi höga värden för produktion av andra produkter, skriver professor Sten B Nilsson.

Det är mycket som talar emot att skogens ved används som biobrivmedel för bilar, anser han. I en utförlig artikel förklarar han varför.

Annons
Annons

Här är några av skälen:

  • Kina går i fronten och satsar på elbilar. Där finns redan en miljon elfordon på vägarna. I Kina subventioneras elbilsproduktionen med enorma belopp. Ingen seriös elbilsproducent kan ställa sig utanför den kinesiska marknaden.
  • Städer över hela världen driver på utvecklingen av elbilar för att minska luftföroreningar.
  • Utvecklingen inom elbilstillverkning – och även av bilar med vätgasdrift – går rasande fort. Om några år kommer det inte finnas något skäl att köra en biobränslebil med förbränningsmotor till en merkostnad på tiokronor milen som kräver mer underhåll, har sämre vägegenskaper och släpper ut avgaser.
  • Bilindustrin har inte biodrivmedel på sin radar. De investerar enbart i batteri- och vätgasfordon, kanske även i rena gasfordon.
  • Det är inte möjligt för svensk skogsindustri av ekonomiska skäl att producera de mängder biodrivmedel från ved som politiker och andra tänkt sig.
  • Vedfibern är för värdefull för att användas till biodrivmedel. Dess värde kommer mer till sin rätt i andra tillämpningar.
  • Enda sättet för skogsindustrin att få acceptabel ekonomi på biobränslen är att ta ut dessa som biprodukter i sidoströmmar från annan skogsindustriell produktion.
Opinion
Publicerad:
  • Emil blev mästare i skotarkörning

    Emil Sundberg 17 år från Vårgårda vann skol-SM i skotarkörning.
  • Annons
  • Skogforsk blir kvar i Sävar

    Kategorier: Skogforsk, Norrbotniabanan
    Norrbotniabanans sträckning drabbar inte Skogsforsk försöksstation i Sävar. Det står klart efter Trafikverkets beslut.
  • ”Var fjärde avverkning kan stoppas”

    Var fjärde avverkning i nordvästra Sverige riskerat att stoppas med Skogsstyrelsens nya metod för att inventera nyckelbiotoper, enligt LRF.
  • Annons
  • Skogsbruk i Laos

    Här byggs välfärd med hållbart skogsbruk

    BELÖNAD. I Laos får degraderad skogsmark nytt liv. Guldkvistbelönade jägmästaren Martin Forsén är vd för det svenska bolaget bakom idén, Burapha Agro-Forestry.
  • ”Skogsstyrelsens beslut nedgraderar nyckelbiotoperna”

    DEBATT. Det fanns en gång en tid då bevarandet av nyckelbiotoper, våra allra mest skyddsvärda skogar, var något att vara stolt över i det svenska skogsbruket  Idag har nyckelbiotoperna istället blivit ett skällsord och ett politiskt slagträ. Men det finns en oprövad väg framåt, skriver flera företrädare för naturvårdsorganisationer.
  • Annons