Bye bye biodrivmedel från skogen!

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Skogens vedfiber är för värdefull att användas till biodrivmedel, den passar bättre i andra tillämpningar, anser Sten B Nilssson.
DEBATT Biodrivmedel från ved är fel väg att gå för skogsnäringen. Det kommer inte att bli lönsamt för skogsindustrin eller tillföra något värde för skogsägaren. Däremot innehåller vedens komponenter och dess kemi höga värden för produktion av andra produkter, skriver professor Sten B Nilsson.

Det är mycket som talar emot att skogens ved används som biobrivmedel för bilar, anser han. I en utförlig artikel förklarar han varför.

Annons
Annons

Här är några av skälen:

  • Kina går i fronten och satsar på elbilar. Där finns redan en miljon elfordon på vägarna. I Kina subventioneras elbilsproduktionen med enorma belopp. Ingen seriös elbilsproducent kan ställa sig utanför den kinesiska marknaden.
  • Städer över hela världen driver på utvecklingen av elbilar för att minska luftföroreningar.
  • Utvecklingen inom elbilstillverkning – och även av bilar med vätgasdrift – går rasande fort. Om några år kommer det inte finnas något skäl att köra en biobränslebil med förbränningsmotor till en merkostnad på tiokronor milen som kräver mer underhåll, har sämre vägegenskaper och släpper ut avgaser.
  • Bilindustrin har inte biodrivmedel på sin radar. De investerar enbart i batteri- och vätgasfordon, kanske även i rena gasfordon.
  • Det är inte möjligt för svensk skogsindustri av ekonomiska skäl att producera de mängder biodrivmedel från ved som politiker och andra tänkt sig.
  • Vedfibern är för värdefull för att användas till biodrivmedel. Dess värde kommer mer till sin rätt i andra tillämpningar.
  • Enda sättet för skogsindustrin att få acceptabel ekonomi på biobränslen är att ta ut dessa som biprodukter i sidoströmmar från annan skogsindustriell produktion.
Opinion
Publicerad:
  • Familjeskogsbrukets många ansikten på Hex

    På Höstexkursionen 2019 visade det sydsvenska familjeskogsbruket sina många ansikten. Olika skogsägare sätter olika prägel på landskapet. Men även olika synsätt inom familjerna skapar variation.
  • Annons
  • Bokdöd

    Ingen bot för bok

    SKADEGÖRARE. Forskarna vet inte om bokdöden kommer att fortsätta spridas. Klart är att den inte kan stoppas.
  • Spelteknik gör jobbet lättare

    Att köra skogsmaskinkranar med kranspetsstyrning ger maskinförarna en betydligt bättre arbetsmiljö. Dessutom sparar skogsbruket tid och därmed pengar. 
  • Annons
  • Här ska spån bli olja

    Kategorier: biodrivmedel, pyolysolja
    Under hösten påbörjas bygget av Europas första anläggning där sågspån omvandlas till råvara för biodrivmedel, så kallad till pyrolysolja.
  • Komatsu modell 895

    Skotarförsäljning skjuter fart

    MARKNAD. Skotarförsäljningen visar tecken på att öka jämfört med i fjol och ny etta på försäljningslistan är Komatsu. Även den genomsnittliga lastvikten ökar.
  • Annons