Bye bye biodrivmedel från skogen!

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Skogens vedfiber är för värdefull att användas till biodrivmedel, den passar bättre i andra tillämpningar, anser Sten B Nilssson.
DEBATT Biodrivmedel från ved är fel väg att gå för skogsnäringen. Det kommer inte att bli lönsamt för skogsindustrin eller tillföra något värde för skogsägaren. Däremot innehåller vedens komponenter och dess kemi höga värden för produktion av andra produkter, skriver professor Sten B Nilsson.

Det är mycket som talar emot att skogens ved används som biobrivmedel för bilar, anser han. I en utförlig artikel förklarar han varför.

Annons
Annons

Här är några av skälen:

  • Kina går i fronten och satsar på elbilar. Där finns redan en miljon elfordon på vägarna. I Kina subventioneras elbilsproduktionen med enorma belopp. Ingen seriös elbilsproducent kan ställa sig utanför den kinesiska marknaden.
  • Städer över hela världen driver på utvecklingen av elbilar för att minska luftföroreningar.
  • Utvecklingen inom elbilstillverkning – och även av bilar med vätgasdrift – går rasande fort. Om några år kommer det inte finnas något skäl att köra en biobränslebil med förbränningsmotor till en merkostnad på tiokronor milen som kräver mer underhåll, har sämre vägegenskaper och släpper ut avgaser.
  • Bilindustrin har inte biodrivmedel på sin radar. De investerar enbart i batteri- och vätgasfordon, kanske även i rena gasfordon.
  • Det är inte möjligt för svensk skogsindustri av ekonomiska skäl att producera de mängder biodrivmedel från ved som politiker och andra tänkt sig.
  • Vedfibern är för värdefull för att användas till biodrivmedel. Dess värde kommer mer till sin rätt i andra tillämpningar.
  • Enda sättet för skogsindustrin att få acceptabel ekonomi på biobränslen är att ta ut dessa som biprodukter i sidoströmmar från annan skogsindustriell produktion.
Opinion
Publicerad:

”Metanol ger mersmak”

Bild för Karin Lepikko Written by Karin Lepikko On the
Bye bye biodrivmedel från skogen!
Bilproducenten Geely tillverkar varje år 200 000 bilar i Kina som körs på ren metanol, skriver debattören.
DEBATT. Sten B Nilsson påstår i debattartikeln Bye, bye biofuels att det inom fordonsbranschen inte finns något som helst intresse för metanol. Men Kina, världens största producent av bilar, satsar i stor skala på metanol som ersättning för bensin. Det skriver Lena Eriksson Sonebrink, Värmlandsmetanol.
Publicerad:
  • Finsk skog lagrar mindre kol

    Kolupptaget i Finlands skogar sjönk i fjol och räcker inte för att kompensera de totala utsläppen från landets markanvändning som därmed blir en kolkälla i stället för sänka, enligt en preliminär beräkning. 
  • Annons
  • Lagändring om fjällnära skog

    Regeringen har beslutat om lagändringar gällande fjällnära skog. De ska bland annat förhindra att ersättning ges för samma område flera gånger.
  • ”Så kan nya artskyddsförordningen möta acceptans”

    SKOGENdebatt. Brister i skogslagstiftningen gör att den inte accepteras och rent av kringgås. Upprepa inte samma misstag nu när den nya artskyddsförordningen görs om, uppmanas beslutsfattare av skogsägare Wilhelm Dyrssen.
  • Annons
  • Majoritet av partier vill ha aktivt skogsbruk

    Majoriteten av riksdagspartierna vill se ett aktivt skogsbruk. Det visar en enkät gjord av Skogsindustrierna.
  • Kantzoner skapade vid gallring granskas

    Hur man redan vid gallring kan skapa kantzoner, och hur den strandnära skogen utvecklas bäst, undersöks av forskare i flera fältförsök.
  • Annons