När tomcontainrar blev kvar i ett delvis stängt Kina växte oron hos svenska exportörer. Flera skogsbolag uppger nu till SKOGEN att de har känt av containerbristen men hävdar att de lyckats hantera den, och några ser till och med en ljusning.
– Flödet av containrar minskade med 50 procent under en period. Nu ökar flödet igen. Vi har noterat en möjlig brist som nu minskar. Men vi har inte drabbats av störningar, säger Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör hos skogsbolaget SCA.
Trä- och sågverksoncernen Vida har kunnat leverera, men till ett betydligt högre fraktpris än vanligt.
– Priser på containrar har nästan fördubblats men i dagsläget får vi ändå tag på dem och får i väg våra leveranser. Vi ser också att det lättar framåt maj-juni, säger Joanna Kron, kommunikationschef hos Vida.
Den högre prisbilden känns igen av Derome Timber, också det en stor koncern med sågverk och träindustrier.
– Eftersom Kina till stor del stoppade produktion och utlastning under ett antal veckor så har det blivit störningar i containertrafiken. Det har lett till höjda fraktpriser och viss brist på containrar. Än så länge ser det dock bra ut för vår export av trävaror, säger Gunnar Jakobsson, vd.
Skogsbolaget Stora Enso har vidtagit åtgärder men anser att läget är hanterbart.
– Sedan virusutbrottet har vi upplevt att det är svårare att göra bokningar för sjötransporter från Europa till Asien. Det är färre fartyg och containrar i omlopp och vi vidtar logistiska åtgärder för att hitta alternativa transportsätt. I nuläget är det logistiska merarbetet hanterbart med marginella effekter på vår exportförmåga, säger Carl Norell, presschef.
ORO HOS SÅGVERKSKUNDER
Statliga skogsbolaget Sveaskog har inte drabbats direkt, men känner av sågverkens oro.
– Vi exporterar väldigt lite eftersom vi inte har egen industri. Det vi exporterar är rundvirke i Östersjöområdet och där har vi hittills inte märkt någon brist på fartyg och våra bokningar tycks gå enligt plan.
Däremot har containerbristen skapat oro hos en del av Sveaskogs sågverkskunder.
– Vissa har aviserat att deras möjligheter att exportera begränsas. Får de inte iväg sina färdiga produkter måste de dra ned på produktionen och då minskar möjligheten att ta emot timmer, vilket förstås kan få följdverkningar i skogen som neddragna avverkningar.
Men hur stor påverkan blir är svårt att bedöma, anser han.
– Det kommer att vara väldigt avhängigt hur sågverkets kundstruktur ser ut och hur beroende av containrar man är för sina leveranser, säger Roger Johansson.
Ola Hjärtström, marknadschef hos Norrköpings hamnar, förklarar bakgrunden:
– Den generella utvecklingen de senaste tio åren är att allt mer sågade trävaror och pappersrullar går containeriserat.
CONTAINRAR BLEV KVAR
Containrar med varor som importeras hit från Kina fylls med svenska skogsvaror inför tillbakaresan. När så coronaviruset lamslog stora delar av produktionen i Kina blev containrarna kvar i hamnarna där.
– Just här i Norrköpings hamn har vi inte märkt så mycket, vi har en bra balans mellan import och export. Men rent generellt finns absolut en containerbrist.
Hos Norrköpings hamnar följer man utvecklingen noga, vissa fördröjda effekter kan inte uteslutas.
– Det kan ta mellan 40 och 60 dagar från dörr till dörr, det vill säga från tillverkaren i Kina till kunden i Sverige, enligt Ola Hjärtström.
Men han påpekar också att frakt av trävaror till vissa stora marknader, som Storbritannien och Nordafrika, främst görs utan containrar.
Även Göteborgs hamn har ”trots allt” en god tillgång på tomcontainrar. Enligt Vd Elvir Dzanic håller man ett öga på utvecklingen men tror att bristen framför allt kan märkas i mindre hamnkluster, med mindre lagringsmöjligheter och färre tomdepåer.