Tillsammans med innovationsmyndigheten Vinnova satsas totalt 155 miljoner i ett treårigt projekt. I det ingår fem skogsbolag, akademi, lastbilstillverkare samt flera transport -och teknikbolag. Koordinator är Skogforsk.
Projektets mål är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilar som skogsbruket köper är elektrifierade år 2030. Det skulle motsvara minskade utsläpp av koldioxid på cirka 260 000 ton per år.
Att just skogsbruket är i fokus för den breda satsningen beror både på sektorns stora andel av vägtransporterna och dess ambitionsnivå, skriver Skogforsk i ett pressmeddelande.
– Skogsbruket har höga ambitioner att sänka koldioxidutsläppen och då blir elektrifieringen avgörande. Samtidigt är transporter av skogsråvara ett utmanande segment att elektrifiera på grund av den yttre miljön, fordonens tyngd och robusthet samt att virket hämtas i skogen, ofta långt ifrån tätorternas infrastruktur. Projektet har hög komplexitet, säger Anna Pernestål, projektledare för Tree (Transition to efficient, electrified forestry transport).
Testkörningar planeras på sju platser, från Småland till Västerbotten.
Scania bidrar med utrustning för fordonsladdning utan nätanslutning och tekniska lösningar som möjliggör eldrift även på fordonens släp.
– Eldrivna fordon är i dag en del av vårt ordinarie produktutbud och vi har redan levererat världens första eldrivna timmerbil i Sverige. Vi ser mycket fram emot att i projektet Tree ta nästa kliv och utveckla elektrifierade transporter tillsammans med skogsbruket, säger Ulf Ceder, ansvarig för utveckling och forskningssamarbeten på Scania.
Om Skogsbrukets transporter: står för nära 20 procent av Sveriges godstransporter på väg, vilket gör näringen till landets största köpare av vägtransporter. Totalt genomförs cirka två miljoner vägtransporter årligen i skogsbruket, och på en normal virkestransport lastas i snitt runt 64 ton. Medeltransportavståndet är cirka 90 kilometer. Källa: Skogforsk.
Deltagande företag i Tree: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Nimbnet, Zelk Energy, Biometria, KTH och Uppsala universitet. Projektet pågår till november 2026.