Bra balans minskar olycksrisk 

20 juni En vanlig olycksorsak i skogen är att man helt enkelt snubblar, från maskinen eller i terrängen. Det går att träna upp balansen för att förebygga olyckor – och dessutom förbättra hälsan. 

Bra balans minskar olycksrisk 
Mikael Eriksson är arbetsmiljöexpert på Stora Enso.

Kombinationen stillasittande, ensidiga rörelser och vibrationer är påfrestande för nacke, axlar och rygg. Om det inte kompenseras med aktiv rörlighet tappar man dessutom styrka som behövs för att hålla balansen. 

Detta är en upplåst artikel ur tidningen SKOGEN – ett smakprov! Övrigt material är låst för andra än prenumeranter. Missa inget – teckna din prenumeration här.

Att röra på sig har därför stor betydelse både för att undvika belastningsskador och fall. 

Mikael Eriksson är arbetsmiljöexpert på Stora Enso. Han har också bakgrund som ergonom och sjukgymnast med inriktning på skogsbruket. I hans nuvarande jobb ingår att se över arbetsmiljön både för tjänstemännen och förarna som i bolagets 36 egna maskinlag. 

– Jag har inga färska siffor, men mitt intryck är att belastningsskador minskat något, även om de förstås fortfarande förekommer, säger han. 

Bättre stolar och stötdämpning, konsekvent bältesanvändning och införande av minispakar är förbättringar som har inneburit förbättringar i förarmiljön. 

– Visst kan en ensidig rörelse med en minispak också skapa problem, men inte i samma utsträckning som en stor spak som låser hela handen i ett grepp. 

Kanske har också fler insett nyttan av att ställa in stolen rätt och behovet av att röra sig under mikropauser, tror Mikael Eriksson. 

Allra bäst är att gå ur maskinen och gå en liten sväng – men det gäller att se upp med hur och var man går. Fallskador utgör en stor olycksrisk. 

– Det handlar både om att man snubblar när man rör sig på maskinen eller i terrängen, säger Mikael Eriksson. 

Carola Häggström på SLU forskar bland annat om arbetsskador i skogsbruket och den här typen av olyckor är något som även hon ständigt stöter på. 

– Statistiken över arbetsolyckornas orsaker är inte så detaljerad, men visst märks det att fallolyckor är vanliga. Man tappar fotfästet när man går ut för att putsa damm från rutan eller byta hydraulslang.  

Det händer också att man halkar när man kliver över hjulbanden. 

– När maskinen står på ojämnt underlag är risken extra stor, liksom vid isbeläggning eller spilld hydraulolja. Då är det viktigt att man är försiktig och kanske kollar en extra gång så att man inte har skosulorna täppta med snö innan man klättrar upp på maskinen, säger Carola Häggström. 

Halkrisken uppmärksammas också av Skogforsk i filmen ”Arbets-ergonomi i skogsmaskiner”. I den ges många tips om ergonomi vid såväl själva arbetet som i och urstigning. Just vikten av att inte ha bråttom när man kliver i och ur och hela tiden ta stöd på minst tre punkter samtidigt är något som framhålls. Gena till exempel inte över hjulen, varnar Skogforsk. Ett tips är att kliva ur maskinen baklänges. Då har man bättre stöd för händerna. 

Hos Stora Enso vill man komma åt fallolyckorna genom att förbättra förarnas balans. 

– Det gäller att underhålla balanssinnet som ju ofta blir sämre när vi blir äldre. Fördelen är att det går att träna. Därför har vi startat ett projekt som heter Hitta balansen, berättar Mikael Eriksson. 

I det utmanar maskinlagen varandra genom att utföra en rad balansstärkande övningar. Till sin hjälp har man en övningsledare och instruktionsfilmer som nås via mobilen. Övningarna utförs två och två. En person tar tid medan den andra gör balansövningen. Det maskinlag som utvecklas mest vinner fina priser. 

– Man får förstås ha i åtanke att alla har olika förutsättningar, men alla kan utvecklas, oavsett ålder. Dessutom har man väldigt kul när man håller på med det här, säger Mikael Eriksson. 

TRÄNA / SÅ FÅR DU BÄTTRE BALANS

Stora Enso har gjort en folder som beskriver elva enkla övningar som man kan göra var som helst för att träna upp dels balansen, dels benstyrka och koordination. Här är balansövningarna: 

1. Blunda och stå helt stilla med fötterna ihop i 30 sekunder med armarna i kors. 

2. Gör likadant men med ena foten framför den andra i linje, 30 sekunder per sida. 

3. ”Gå på lina”, fot i fot, max ett steg per sekund. Ta 15 steg. 

4. Stå på ett ben med armarna i kors i 45 sekunder med det andra lyft i 90 graders vinkel. 

5. Stå med ena foten framför den andra och vrid huvudet maximalt 30 gånger höger/vänster under 45 sekunder. 

6. Blunda och stå på ett ben i 15 sekunder per fot med det andra lyft i 90 graders vinkel. 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Anna blir chef för Mellanskogs rådgivning
SkogsJobb