Biodrivmedel för en euro

Bild för Annika Perslid Written by Annika Perslid On the
BIOEKONOMI. "Biomassan är inte den begränsande faktorn och därför kommer man att kunna producera biodrivmedel för en euro per liter inklusive moms."

Även traditionella områden som livsmedel, pappersmassa och energi är bioekonomi om du frågar Gustav Melin som är vd på Svebio, en intresseorganisation för bioenergi. 

Annons
Annons

– Det går inte att dra någon naturlig gräns mellan alla de biologiska materialen och vad de ska användas till. Varje industri som är effektiv inom de gröna näringarna kommer att leverera till alla möjliga samhällssektorer.

Han nämner det svenska företaget Sunpine som producerar bränsle från tallolja som exempel. Från början var idén att göra biodiesel för fordon, men fokus har breddats längs vägen. 
– Nu säljer man även en fraktion bioolja för uppvärmning, plockar ut hartser till lim och färgindustrin och steroler till farmaceutisk industri. Säkert kan en del gå till produktion av fetter, plaster eller smörjoljor – om det inte redan gör det.

Kan allt som tillverkas av olja verkligen göras av skogsråvara – till rimlig kostnad/konkurrenskraftig kostnad?
– Javisst. Kanske inte alltid exakt samma produkt, men mycket liknande. Framför allt är den nya produkten en full ersättare – ofta bättre än den gamla oljebaserade produkten även i funktion. 
– Men det är kanske inte så många slag av produkter som kan ge stora volymer. Visst kan cellulosa ersätta bomull i en del textilier, men knappast av miljöskäl i längden eftersom det naturligtvis går att odla även bomull miljövänligt, säger Gustav Melin som förutom textilier tror att byggnadsmaterial, ­tissue, energi och pappersmassa/kartong är de stora produktområdena för skogsråvara.

Gustav Melin vd, Svebio Gustav Melin– När det gäller kostnader brukar jag säga att ­biomassan inte är den begränsande faktorn och därför kommer man exempelvis att klara att producera biodrivmedel för en euro per liter bensinekvivalent inklusive moms. Med tanke på att bilarna drar allt mindre bränsle per liter kan kostnaden utan skatt alltså snart gå ner mot två kronor per svensk mil, trots att bilen är miljövänlig. 
– Svårigheten som bioekonomin har är de relativt stora investeringar man måste göra, samtidigt som man är osäker på volymförsäljningen. Om man får upp volymerna kommer de låga kostnaderna som jag talar om, annars inte.

Gustav Melin
vd, Svebio 

 

Berättat för Anders Danielsson

SKOGEN 5/2017

 

Publicerad:
  • Ringbarkad ek

    Utdragen död mångas bröd

    RINGBARKA. Död ved är ju bra för mångfalden, men en del död ved är ännu bättre än annan. Ringbarkade träd som torkar långsamt står längre innan de faller och gynnar många arter.
  • Annons
  •  Jacob Edlund

    Matriser ska bort

    VIRKESMÄTNING. Metoden för uträkning av virkesvolymer via matris är inte tillräckligt bra. Nu ska matriserna bort, men det tar två år innan Biometrias nya regler blir ett krav på virkes­köparna.
  • Granbarkborreangripen skog

    Fyrdubblad premie och trixande

    Borre, brand och blåst ökar risken för skogs­skador – och vikten av bra försäkringsskydd. Möt skogs­ägarna som fick chockhöjd premie och bytte bolag, en annan som fick en faktura i stället för ersättning för stormskadorna samt ett försäkringsbolag som vill arbeta förebyggande.
  • Annons
  • Granvägg

    Goda granar och brunsås

    Kategorier: skogens mat, recept
    I temat Skogens mat kan du läsa om skoglig restaurangmat, maskinförarnas lunchlådor samt få en massa tips om goda granar och andra delikatesser.
  • Så förändras virkespriserna i ditt län

    Virkespriserna, det skogsägare får betalt när de avverkar eller gallrar sin skog, sjönk på bred front i juni. Virkesbörsens har sammanställt en lista som visar prisförändringarna län för län.
  • Annons