Bättre vägval för virket

3 februari 2017 Gunnar Svenson har i en ny doktorsavhandling vidareutvecklat systemet Krönt vägval som används för att hitta den bästa vägen från skog till industri. Nu blir det lättare att köra bränslesnålt.

Bättre vägval för virket

För att minska transporternas miljöpåverkan, sänka kostnaderna och förbättra trafiksäkerheten behöver skogsbrukets transporter kontinuerligt utvecklas.

– Med nya egenskaper i Krönt vägval blir det betydligt lättare att göra vägval som till exempel syftar till att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av växthusgaser, säger jägmästare Gunnar Svenson som nu disputerat vid SLU, men som till vardags är biträdande programchef för Driftssystem vid forskningsinstitutet Skogforsk.

Systemet kan nu även hantera backighet, kurvighet och korsningar.I

I sin avhandling fann Gunnar Svenson att körhastigheten framför allt påverkas av vägens kurvighet och ytjämnhet, medan bränsleförbrukningen främst påverkas av vägens lutning och virkesfordonets totalvikt. Han har även utvecklat metoder för att beskriva vägars backighet och kurvighet utifrån data i Nationella vägdatabasen.

– Nytt är också en metod för att hantera omöjliga och olagliga svängar i korsningar, Metoden gör det möjligt för systemet att nu också ta hänsyn till den extra tidsåtgång och bränsleförbrukning som olika typer av korsningar leder till, säger Gunnar Svenson.

Fotnot: Doktorsavhandlingen med titeln ”Optimized Route Selection for Logging Trucks – Improvements to Calibrated Route Finder” försvarades av Gunnar Svenson idag hos SLU Uppsala.

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Lars återvänder till Naturskog
SkogsJobb