– Om skogsbruket kunde köra allt virke med dessa större fordon skulle de på ett enda år spara 16,8 miljoner liter bränsle och 44 200 ton koldioxid, konstaterar Fredrik Johansson, som lett forskningsstudien, i ett pressmeddelande.från Skogforsk.
Under 2014 studerade de 14 stora virkesfordons transporter i detalj. Uppföljningarna visade att de stora fordonen med högre nyttolast sänkte bränsleförbrukningen med 106 000 liter och koldioxidutsläppen med 307 000 kg. Om man skalar upp resultaten till alla svenska skogstransporter skulle det alltså ge mycket positiva miljöeffekter att använda dessa större fordon med en bruttovikt på 68, 74 eller 90 ton, istället för normala 60 ton.
– 90-tonsfordonen är mest effektiva, Det krävs längre fordon med fler virkestravar för att verkligen kunna utnyttja förmågan att lasta mycket virke, särskilt när det är sommar och virket är torrt och lätt, säger Fredrik Johansson.