Under sommaren och hösten röjer energibolaget Jämtkraft 25 mil ledningsgator med uteslutande eldrivna fordon och redskap. Arbetet utförs i Lit, Häggenås, Krokom, Dvärsätt, Rödön och Ås i Jämtland och det är enligt företaget första gången i Sverige som en underhållsröjning genomförs helt och hållet med eldrift.
Utförare är företagen Ansjö skog och markkonsult samt RMV skog, varav det senare kom med idén att testa att röja helt och hållet med elmaskiner.
– Fördelarna är först och främst att de ergonomiska aspekterna är väldigt bra, allting är lättare. Och sedan har vi miljöpåverkan och det är något som vi alla måste ta ansvar för och det tycker jag att vi gör, säger Richard Vestlund som är vd på RMV skog.
Robin Andersson som är skogshuggare för RMV skog intygar att arbetsmiljön blir bättre.
– Man blir inte lika slut i kroppen. Går man med en bensinröjsåg kan man bli jäkligt trött efter en hel dag, det blir man ju nu också men det blir inte samma slitage. Man hittar sina sätt med de här batterigrejorna att undvika skador och onödigt slitage på kroppen, säger han.
– Det är lättare och tystare, det är mycket bättre. Det är inte samma teknik som att jobba med bensinmaskiner, men om du lär dig jobba med elsåg tror jag inte att du vill jobba med bensin igen, säger Petronel Rascanu, skogshuggare för RMV skog.
UTVECKLAR ARBETSTEKNIKEN
Kanske kan de eldrivna redskapen även bidra till teknikutveckling hos skogshuggaren.
– Jag skulle nog säga att jag blivit en mer tekniskt skicklig skogshuggare, men det är också ett allsidigt jobb. Man går ju inte och kör på samma hela tiden utan det blir ganska varierat. Man får lära sig olika instrument, säger Robin Andersson
Eftersom inget liknande har gjorts i samma skala tidigare har man behövt specialbeställa och anpassa såväl bil som batterier, arbetsselar och laddningsmöjligheter. Under de första veckorna i juni handlade det mycket om att trimma in utrustningen och personalen.
– Eftersom vi är först i branschen med att göra det här med helt eldrivet underhåll är det klart att det varit många hinder på vägen, men nu när det gått en tid ser vi att det verkligen fungerar och att det är ett bra sätt att arbeta på, säger Richard Vestlund