Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?

Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.
- Tillgång till artiklar på skogen.se
- Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
- E-tidning
- Mediaarkiv
Redan prenumerant?
En dödsolycka med en bil som körde ner i en vägspricka orsakad av vattenmassor. Därtill ett 40-tal förstörda vägar, stopp på delar av Botniabanans järnväg samt ett tåg med farlig last som spårade ur. Det blev de katastrofala följderna av skyfallen i Västernorrland tidigare i månaden.
Enligt en analys gjord av Skogsstyrelsen, som DN tagit del av, kan omfattande skogsbruk ha bidragit till olyckorna. Det gäller i synnerhet avverkningar på branta slänter.
Det ena exemplet är tåget med farligt gods som spårade ur i Skorped vid Stugusjön. Skogsstyrelsen kartor visat att järnvägsspåret går längs en sluttning mot sjön där det bedrivs intensivt skogsbruk.
Anja Lomander på Skogsstyrelsen säger till tidningen att detta är ett tydligt exempel på hur det inte bör se ut, även om hon tycker att det är för tidigt att dra slutsatser. Banvallens kvalitet och vattentrummors placering spelar också in, säger hon.
Även för uppkomsten av vägsprickan utanför Härnösand, där en man körde ned och omkom, kan kalavverkning intill haft inverkan, enligt DN.
Både Skogsstyrelsen och Trafikverket kommer att väga in skogsavverkningar i utredningen av olyckorna.
– Vi har varnat för riskerna väldigt länge och det verkar vara just det vi ser exempel på nu. Vi behöver göra en ordentlig analys av orsak och verkan men utifrån det vi vet hur avverkning påverkar avrinning ser det problematiskt ut, säger Anja Lomander till DN.