Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?
Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.
- Tillgång till artiklar på skogen.se
- Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
- E-tidning
- Mediaarkiv
Redan prenumerant?
Till 2045 ska Sverige enligt klimatmålen inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. För att nå dit måste elektrifieringen av tunga transporter ta fart på allvar – inte minst den stora flottan av timmerbilar.
Dagens system går ut på att batteridrivna fordon laddas, men en lastbil som står stilla för att laddas betyder ökade transportkostnader. Den kostnaden kan minskas om man i stället byter batteri.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) anser i en ny rapport att ett system med batteribyten har flera fördelar jämfört med laddning via kabel. Lastbilen kan exempelvis få ett nytt, fräscht batteri på bara några minuter, jämfört med de timmar som krävs vid laddning med kabel.
Andra fördelar är minskad påverkan på de lokala elnäten och lägre investeringskostnader för åkerierna, eftersom batterierna hyrs. En annan poäng är att batterier som inte längre har prestanda nog för att användas i fordon kan få ett förlängt liv som delar i ett energilager för att stötta elsystemet i stort.
Rapporten resonerar också kring hur det här systemet snabbt kan bli kommersiellt gångbart. Inspiration har hämtats från Kina, där batteribyte är den dominerande tekniken för eldrivna lastbilar.
Det krävde en ny affärsmodell, där energiproducenter, batteritillverkare och fordonsindustrin tillsammans gick i spetsen för utvecklingen och spridningen av batteribyten.
Utmaningen i Sverige, enligt VTI, är att det hittills inte har funnits tydliga förespråkare för batteribyte.