tidigare förekommande stöd administrerat av skogsvårdsstyrelserna för förbättring av transportsystemet i svenskt skogsbruk. Stödet vilade på bestämmelser i Skogsstyrelsens författningssamling, men har i dag utgått. Ett viktigt syfte med stödet var att stimulera och underlätta samverkan i vägbyggnadsfrågor mellan flera fastigheter. Stödet kunde utgå som byggnadsbidrag eller i form av kostnadsfri planläggning av skogsvårdsstyrelsen. Byggnadsbidraget lämnades med en viss procent av kostnaden för vägens planläggning och utbyggnad. En hel del villkor skulle vara uppfyllda, såsom att vägen skulle hålla viss standard, passas in i en vägnätsplan för området, nyttan skulle vara minst i nivå med kostnaden, att markägarsamverkan var ordnad genom s.k. frivillig överenskommelse eller genom anläggningsbeslut vid förrättning enligt Anläggningslagen. Statsbidrag för skogsbilvägar betalades ut t.o.m. budgetåret 1991/92 och uppgick då till drygt 36 miljoner kronor. Under de närmast föregående säsongerna pendlade bidragsnivån mellan 47 och 56 miljoner kronor. Säsongerna 1993/94 och 1994/95 utbetalades 81 respektive 18 miljoner kronor till vägbyggnad, men då som arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
Skogsencyklopedin