vägnät uppfört av skogsbruket eller av annan för skogsbrukets behov.
/Nedanstående är uppgift ur SE 2000/
För godtagbar transportekonomi gäller att samma laster och lastbilskombinationer som får köras på allmänna vägar också ska kunna bäras av skogsbilvägen, dvs. axel-/boggietryck 10/16 ton. På äldre skogsvägar och förgreningar kan det vara ekonomiskt med en standard som bara tillåter 8/12 ton eller enbart bil utan släp. Däremot är vägar som endast klarar 6/10 ton inte lämpliga för virkestransport. Som regel lönar det sig att dra skogsbilvägen långt ut mot avverkningarna och därmed göra terrängtransporterna så korta som möjligt. Driften av skogsbilvägar innefattar service, underhåll och upprustning. För att vägen skall fungera bra, måste man undvika flaskhalsar såsom utstickande kantstenar, smala anslutningar, trånga vändplatser, tvära kurvor, starka lutningar och utslitna slit- och bärlager.
Skogsencyklopedin