Skogsencyklopedin

skogsbilvägnät

vägnät uppfört av skogsbruket eller av annan för skogsbrukets behov.
/Nedanstående är uppgift ur SE 2000/
För godtagbar transportekonomi gäller att samma laster och lastbilskombinationer som får köras på allmänna vägar också ska kunna bäras av skogsbilvägen, dvs. axel-/boggietryck 10/16 ton. På äldre skogsvägar och förgreningar kan det vara ekonomiskt med en standard som bara tillåter 8/12 ton eller enbart bil utan släp. Däremot är vägar som endast klarar 6/10 ton inte lämpliga för virkestransport. Som regel lönar det sig att dra skogsbilvägen långt ut mot avverkningarna och därmed göra terrängtransporterna så korta som möjligt. Driften av skogsbilvägar innefattar service, underhåll och upprustning. För att vägen skall fungera bra, måste man undvika flaskhalsar såsom utstickande kantstenar, smala anslutningar, trånga vändplatser, tvära kurvor, starka lutningar och utslitna slit- och bärlager.

Källa: Skogsencyklopedin, utgiven av Sveriges Skogsvårdsförbund (numera Föreningen Skogen), Stockholm år 2000. Redaktör: Michael Håkansson. På webbplatsen kan tillägg/korrigeringar förekomma.

Visa fler

Med eSKOGEN får du en nyhetsuppdatering till din e-postadress. Helt gratis, en gång i veckan.

Jag godkänner att Skogen lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter
Skickar begäran
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb