Föreningen Skogen

Föreningen Skogen är en ideell, allmännyttig förening. I 140 år har vi verkat för ett aktivare och hållbarare brukande av skogen. Våra 7 000 medlemmar förenas av viljan att använda skogen bättre, i Sverige och globalt.

Om Föreningen Skogen

Vi är framför allt skogsägare, anställda, maskinförare och företagare som ser behovet av en obunden organisation som kan föra skogsbruket framåt genom debatt, utbyte av idéer och nya kunskaper.

Vi vet att skogen har mycket mer att ge. Både för samhället i stort och för alla som vårdar och brukar skogen. Skogen kan ge mer virke och välstånd, kapital och klimatnytta, hälsa och harmoni, brukarlycka och biologisk mångfald.

Vi bygger vidare på varje skogsbrukares lust, intresse och ansvar. Hos oss har du hamnat rätt vare sig du vill satsa extra på virke, vilt, vilda växter eller vila för själen. Vi tror inte på likriktning. Våra medlemmar är öppna, vetgiriga och entusiastiska.

• Vi möts på exkursioner, seminarier, debatter och föreläsningar.
  • Vi sprider kunskap och inspiration genom den oberoende medlemstidningen SKOGEN.
  • Vi bjuder in till möten mellan skogsbrukare och politiker. Bland annat på Skogens dag i riksdagen och vår 120-åriga tradition, Föreningen Skogens Höstexkursion.
  • Föreningen skapar dialog med omvärlden. Vi samordnar Skogen i Skolan.
  • Vi jobbar aktivt med att visa ungdomar vilka framtidsmöjligheter de har i skogsbranschen. Det är viktigt att våra skogar förvaltas av duktiga människor med många olika talanger.
  • Varje år uppmärksammar vi personer som gjort viktiga insatser i de svenska skogarna. Föreningen delar ut branschens utmärkelser Greve Carl Bernadottes Skogspris, Guldkvisten och Silverkvisten.

Med eSKOGEN får du en nyhetsuppdatering till din e-postadress. Helt gratis, en gång i veckan.

Jag godkänner att Skogen lagrar mina personuppgifter.
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter
Skickar begäran
På väg