Skogsvårddstyrelsen i Västerbotten avhöll sin årskonferens i Lycksele 4-5 april. ¨,Huvudtemat var Skogen och Framtiden. 120-talet deltagare från hela länet hade mött upp.,,Deltagarna fick ta del av ett antal intressanta föredrag, varav två handlade om lovande produkter som kräver mer skog som råvara. ,
Massivträ
, Per Lundqvist från Martinsons trä berättade om produkten massivträ som man utvecklat inom företaget. Martinsons har producerat limträ sedan 1960-talet och har stadigt förbättrat produkterna och tagit fram nya. Massivträ är idag kanske deras intressantaste produkt. Den kan användas i t.ex höga husbyggen eftersom hållfastheten mer än väl motsvara dito stål och betong, samt är billigare och väger endast en fjärdedel av motsvarande i betong.,,Per berättade att man idag kan göra kasettbjälklag med upp till 12 m fri spännvidd. Just nu bygger man sexvåningshus i Sundsvall hamn. Avlopp och ventilationsutrustning är förmonterade redan på fabriken och monteras sedan ihop på byggplatsen. ,,Träbroar har blivit en annan produkt som växer snabbt och är på väg mot en årsomsättning på 50 miljoner kronor. Ett genombrott blev en gång- och cykelbro i Umeå som man fick kontrakt på, i konkurrens med en betongbro som hade blivit 10 miljoner kronor dyrare än träbron.,,Per berättade att limträ och massivträ går att göra av lågkvalitativt virke, så råvaran är inget problem. Förädlingsvinsten är med andra ord mycket hög.,,En annan intressant produkt som man frågar sig varför den inte finns i Sverige, är mobiltelemaster av limträ till England. Det är en utveckling av den limmande Comwood-stolpen som används till belysningsstolpar.,,Företaget startade 1939 som ett ambulerande sågverk vilken stannade till i Bygdsiljum och blev kvar där. Martinsons omsätter idag runt en miljard per år vilket är mycket imponerande. Tredje generationen Martinsöner är nu inne i företaget, varvid kontinuiteten upprätthålls.,,
Biofuel region
,Eva Fridman (som även var med och utvecklade SkogsSverige på nätet) berättade om Biofuel Region (BFR),Regionen omfattar i första hand Västernorrland och Västerbottens län. Målbilden för BioFuel Region är att vi ska bli en världsledande region och global förebild i omställningsprocessen till ett transportsystem baserat på cellulosabaserade biodrivmedel. Målet är att regionen ska vara självförsörjande på biodrivmedel år 2030.,,Idag finns cellulosabaserad etanol och FT-diesel ur syntesgas. (en blandning av vätgas, kolmonoxid och koldioxid) som normalt är det första steget i en naturgasbaserad kemikalieprocess. Den vanligaste råvaran för etanol idag är sockerrör. Brasilien är en stor producent av etanol. USA producerar också mycket etanol och kapaciteten ökar snabbt.,,BFR jobbar med att få till utbyggnad av tankställen, offentlig upphandling av miljöbilar, industriella scenarios, projektarbeten i gymnasiet är exempel på vad man arbetar med.,,
Framtidssatsning
,Att det är en framtidssatsning får man klart för sig när Eva berättar om världens oljereserver som inte er ut att vara alltför stora. ,Idag har vi 800 miljoner bilar i världen som drivs med petroleumprodukter. Om tjugofem år beräknar man att det finns 1,6 miljarder fordon i världen. De stora länderna i Asien som Indien och Kina kommer att kraftigt öka sin fordonspark i takt med ökad levnadsstandard och bättre infrastruktur. ,Att ta fram olja till att driva alla dessa fordon med samma körsträckor som vi i västvärlden har kan med andra ord bli tufft.,,
Koldioxidutsläppen måste minska
,Dessutom svara biltrafiken även för en stor koldioxidproduktion som bidrar starkt till växthuseffekten. EU har för att möta detta skrivit ett indikativt direktiv om att ersätta olja med t.ex etanol.
,
,
,Om medlemsländerna inte klarar av detta kommer en tvingande lag att stiftas. ,,
Etanol från skogen
,Att ersätta oljan med etanol baserad på skogsråvara är något som BFR stöttar aktivt .,Man beräknar att det i regionen (Y och AC-län) åtgår 575000 kubikmeter bensin och diesel, vilket motsvarar 730000 m3 etanol. ,Ovannämnda etanol skulle kunna produceras av 2 miljoner ton ved motsvarande 5-6 miljoner skogskubikmeter. 50 % av det sistnämnda kan dock användas av massa pch pelletsindustrin, så vid en totalintegrerad skogs- och etanolindustrin kan man dela broderligt på skogsråvaran.,,
Piloten
,Nu finns en pilotskaleanläggning i örnsköldsvik som har producerat sina första litrar etanol. Nästa steg blir en fullskaleanläggning någonstans i regionen, eventuellt i Skellefteå.,,
Bilparken
,För att kunna ersätta bensin/diesel med etanol krävs dock motorer som klarar detta. Idag finns s.k Flexifuel bilar som kan förbränna olika sorters bränslen. I Brasilien finns det gott om såda fordon . I Sverige finns idag 13000 flexifuelbilar, varav de flesta är fordar. Saab och Volvo kommer med flexifuelbilar inom kort. ,Motorn ger dessutom högre effekt med biofuel jämfört med bensin. högre effekt med biofuel.,,
Var tankar man?
,Idag finns 154 tankställen i Sverige, vilket är för litet. Regeringen har nyligen deklarerat att fler biofueltankställen måste etableras och det är mackägarnas sak att se till det. Antalet tankställen för biofuel lär dock komma att öka efterhand.,,Vi ser med stort intresse på hur BFR kommer att utvecklas. Klart är att det här är något som kommer inom en snar framtid vare sig vi vill eller inte.,,Ivar Palo
,SkogsSverige,