Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skola och skog. Programmet startade 1973 och har sedan dess bedrivits på skolans villkor och tanken är att teori och praktik kopplas ihop, och ser gärna att det sker i skogen som lärmiljö. Jens Meyer är regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland och samtidigt lärare i Teknik och Slöjd i åk 7-9 på Hammarlundens skola. För nionde gången sedan 1996 är han projektledare för Skogens dagar.
-Var tredje år har vi arrangerat Skogens dagar, på några olika platser. Att vi är på Södra Viken naturbruksgymnasium har flera fördelar. Vi låter eleverna uppleva skolans lärmiljö och de får träffa gymnasielever och kunna ställa frågor direkt till dem. Det finns också gott om utrymme för alla medverkande, som t.ex. Karlstad universitet, BillerudKorsnäs, Stora Enso, Föreningen skogskvinnorna, civilförsvarsförbundet och många fler aktörer inom skogsnäringen.
Skog och teknik
För teknikämnets fanns många intressanta inslag och information om t.ex. papperstillverkning, olika led inom virkestransporter, hur man bygger skogsvägar och hur trädfällning går till med moderna metoder. Drönare används för att lättare kunna överblicka skogsterräng och de s.k skördarna styrs med joystick och navigeras med hjälp av GPS och satelliter. Stationen där man kunde pröva alla moderna metoder i simulatorer var välbesökt och Jens Meyer berättar att på gymnasiets fordonsinriktning är tjejerna väl representerade med drygt 40 %.
– Flickor är väldigt bra på navigation och hantering av fordon. Det visar sig skadegraden på fordon är 50 – 60% lägre när kvinnor kör jämfört med män. Kvinnor kör mjukare och har större uppmärksamhet kring vad som sker i omgivningen samtidigt som de kör.
Inom skogsnäringen finns extremt mycket teknik, allt från stora maskiner till drönare. Utvecklingen går framåt och numera ser vi stora träd fällas och kvistas och apteras (uppdelningen av stammen i olika längder) inom några minuter. Här kan vi titta på teknikämnets förmågor och koppla dem till skogsnäringen som t.ex. hitta och utveckla tekniska lösningar, begreppsträning, värdera konsekvenser av teknikval och analysera de drivkrafter som har förändrat teknik och skogsindustrin.
Upptäck skogsnäringen
Skogen i Skolans syfte är att öka kunskaper om och intresse för skogen. Jens ser de här dagarna som en möjlighet för en bred grupp i skolan att upptäcka skogen och vilka yrken som finns. Här vill man synliggöra skogen och pappersindustrin som framtida arbetsplatser.
– Skogen i Skolans verksamhet under de här informationsdagarna riktar sig främst till år 6, 7 och 8. Åk 8 är särskilt viktig inför gymnasievalet och vi vill slå ett slag för de yrkesförberedande programmen. Nu vill vi ge eleverna en försmak av både studier och yrken, säger Jens.
De samarbeten Skogen i Skolan har med med flera arbetsplatser ger fina möjligheter till studiebesök och samtidigt många tillfällen till praoplatser. Pappersbruken i Värmland är bra på att erbjuda det till skolorna samtidigt som det i en förlängning finns ytterligare ett syfte. Här finns jobb att söka!
– Skogs- och pappersindustrin behöver mycket arbetskraft och vi tycker det är viktigt att visa på de olika inriktningarna som finns. De många kopplingarna mellan skogen och teknikförståelse är viktig, samtidigt som vi ser skogens ekonomiska, sociala och ekologiska värden, avslutar Jens.
Skogen i skolan erbjuder läromedel som vänder sig till förskolan och hela grundskolan. Materialet är utvecklat med tanke på skogens sociala värden och hållbarhet. Det handlar bland annat om hållbar miljö, energilösningar, skogens produkter och skogen och samhället och klimatfrågor. Läromedlen med tillhörande lärarhandledningar visar vilka förmågor som tränas och vilka skolämnen som berörs. Läromedlen är anpassade efter läroplaner. Du kan fritt ladda ner eller beställa materiel.
Text: Katarina Rehder, CETIS
Mer information om Centrum för tekniken i skolan (CETIS)
CETIS är ett nationellt resurscentrum och vår huvuduppgift är att tillsammans med förskolans, grundskolans och gymnasiets personal, landets lärarutbildare, näringslivsföreträdare och andra intresserade stimulera och utveckla teknikundervisningen. Det yttersta målet är en god teknisk allmänbildning hos alla elever från F-9 till och med gymnasiets teknikprogram.
Teknisk allmänbildning är viktigt, kanske viktigare i dag än någonsin tidigare. Även om Teknik har funnits i den svenska skolan i årtionden är det på sätt och vis ett nytt kunskapsområde, som kombinerar det vi lite slarvigt brukar kalla ”teori och praktik”, och som förutsätter att humaniora, samhälls- och naturvetenskap integreras. Annars är det svårt att förstå tekniken och dess betydelse för människa och samhälle.
Centrum för tekniken i skolan (CETIS) är placerat vid Linköpings universitet och lokaliserat till Campus Norrköping. Det startade 1993 och år 1996 utnämnde regeringen CETIS till ett nationellt resurscentrum för teknikundervisningen i förskola och grundskola.
Under senare år har flera initiativ tagits för att initiera, stödja och genomföra forskning inom teknikområdet. CETIS har en betydande roll för att bistå den teknikdidaktiska forskningen både nationellt och internationellt.
Exempel på vår verksamhet