Stora Enso lanserar Viewpoint om mejeriförpackningstrender

13 juni 2016 Framtiden för mejeriförpackningar är i fokus i det senaste numret av Stora Ensos Viewpoint. Denna sjätte Viewpoint-rapport innehåller konsumenternas preferenser och köptrender på mejerimarknaden och hur dessa påverkar verksamheten för varumärkesägare och återförsäljare. / Stora Enso

”I den konkurrensutsatta mejerimarknaden, kan förpackningar spela en viktig roll som ett medel för att öka marknadsandelar”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions. ”Förpackningar är ett sätt att differentiera samt optimera värdekedjan, eller annorlunda uttryckt, öka försäljningen och samtidigt minska kostnaderna.”

Rapporten belyser tre globala drivkrafter för innovation inom mejeriförpackningar:

  1. Hälsa & Wellness – Varumärkesägare möter den ökade efterfrågan på hälsosamma produkter genom att utöka med fler produktalternativ på ett begränsad hyllutrymme. Detta gör det utmanade för konsumenterna att hitta i mejerihyllorna, vilket gör att förpackningar blir ännu viktigare som medel för att differentiera sig mot konkurrenterna.
     
  2. Bekvämlighet – En aktivare livsstil sporrar konsumenterna att spara tid genom att äta och dricka på språng, detta gäller även mejeriprodukterna. Därför tas nya mindre, återförslutningsbara och ändamålsenliga förpackningar fram, vilket resulterar i ökad produktvariation.
     
  3. Värde för pengarna – Mejerimarknaden kännetecknas av mognad och smala marginaler på traditionella bulkprodukter. Valuta för pengarna blir nyckeln när ekonomin saktar ner och konkurrensen är hård.

Varumärkesägarnas dilemma är att hyllutrymmet är för litet för att passa alla nya förpackningar. Stora Enso ser två potentiella vägar för tillväxt:

  • Gå online – Konsumenterna köper allt mer livsmedel online och här har mejeriprodukter en stor potential. Innovativa förpackningar och leveranser kan användas för att hålla kylkedjan intakt.
  • Gå utanför de kylda mejerihyllorna – Innovativa och värdeskapande mejeriprodukter kan positionera sig i detaljhandeln utanför de överfulla kylda mejerihyllor.

För att ladda ner den fullständiga Viewpoint rapporten besök: http://www.storaensopack.com/press-media

Om våra Viewpoints från Stora Enso
Viewpointen om framtiden för mejeriförpackningar är den sjätte upplagan i en serie av ViwePoints från Stora Enso. I våra ViewPoints delar vi med oss av vår syn på hur våra kunder kan bli mer framgångsrika genom att ta tillvara förpackningens möjligheter.  Se även våra tidigare ViewPoints om förpackningar för livsmedel, hemelektronik, detaljhandel, detaljhandel på nätet och Millennials. Du kan hitta våra Viewpoints och lära sig mer om vad förpackningen kan göra för ditt företag på www.storaensopack.com

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb