Småskalig teknik ska rädda skogsbruket i tredje världen

24 februari 2009 Det portabla sågverket Logosol har funnit i 20 år. Idag är det en etablerad produkt och det jubilerande företaget Logosol exporterar ett växande antal produkter till ett 40-tal länder.

Bengt-Olov Byström började i en gillestuga i Härnösand för 20 år sedan. han hade konstruerat ett litet sågverk som drevs av en motorsåg och döptes till Solosågen. Till en början tillverkades det av familjen hemma i villan. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.,

,Logosol blev en vanlig företeelse på mässor, marknader och skogsdagar och drog intresserade som ville se på det behändiga sågverket. ,,1989 flyttade verksamheten upp ur gillestugan och blev ett riktigt företag med ett växande antal anställda. Redan efter ett par år tog det riktig fart och man kunde satsapå produktutveckling. Ett viktigt steg var utvecklingen av ett eget elsågaggregat, vilket innebär att Solosågen blev en egen produkt och inte ”bara” ett tillbehör till en motorsåg.,

,Företaget beslöt tidigt att undvika återförsäljare och istället sälja sågverket direkt till slutkund, vilket har varit lyckat, enligt företaget.,

,- Genom direktkontakten med slutkunderna fick vi in massor av värdefulla erfarenheter och synpunkter, som gjorde att vi kunde vidareutveckla service och nya produkter, säger Bengt-Olov.,,Heltäckande program,Kunderna ville själva kunna vidareförädla det sågade virket, det förstod man av kundkontakterna. Högst på önskelistan stod En billig hyvel i litet format för hyvling avpaneler och lister. blev svaret. Logosol utvecklade därför en panelhyvel i litet format som nöjde sig med ett eluttag på 16 ampere. Den hade från början tre kuttrar, men fick efter ett par år en fjärde. Hyveln PH260, är idag spridd över hela världen och används både för husbehovshyvling och för industriell produktion.,

,Sortimentet har sedan dess ökat kraftigt genom egen produktutveckling och samarbeten med andra tillverkare. Logosol har idag maskiner hela vägen från sågning och hyvling till snickeri.,

, Närproducerat är klimatsmart
,,- Efterfrågan på närproducerade trävaror kommer att öka i takt med ökade transportkostnader och växande miljömedvetenhet. Miljöpåverkan är lika stor av att köra trävaror långa sträckor som att köra runt på livsmedel, säger Bengt-Olov.,Den globala miljön tros vara nästa tillväxtområde för Logosol. Gigantiska trädplanteringsprojekt lanseras med syfte att binda koldioxid. Sällan tänker man på vad träden ska användas till, utan alltför ofta slutar det med att planteringarna bränns ned för att lokalbefolkningen ska kunna odla för dem nyttigare grödor.,Logosol menar att de har tekniken och kunnandet för att ta vara på den planterade skogen på ett miljöriktigt sätt som skapar inkomster för lokalbefolkningen. Företaget ser därför framtiden an med en stor tillförsikt -Logosol ska ut i världen,

,Ivar Palo
,SkogsSverige

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb