Frankrike är en av Europas största marknader för barrträvaror och importerar årligen på 3.9 miljoner m3. För den svenska skogsindustrin är Frankrike en viktig och växande marknad. Skogsindustriernas satsning i Frankrike är organisationens största europeiska insats under 2010. Det berättar skogsindustrierna i ett pressmeddelande,
,– Tack vare den franska regeringens satsning på att öka andelen trä i franska byggnader, har marknaden för svensk träindustri i Frankrike en fantastisk potential, säger Mikael Grevesmühl, vd för Stora Enso Bois, ett av Skogsindustriernas medlemsföretag. ,
,Målet med den franska träkampanjen ”Je dis OUI au bois pour dire NON au CO2!”, är att få konsumenterna att välja trä och träprodukter vid inredning, bygg- och renoveringsprojekt.
,Träets viktiga roll för miljön och samhället lyfts fram med budskapet att trä kan vara en lösning på klimatförändringarna, dels tack vare materialets förmåga att binda koldioxid och dels för att det är en förnybar råvara. ,
,Kampanjen genomförs tillsammans med den franska organisationen för möbel- och träindustrier CODIFAB och Finlands Skogsstiftelse., ,Se Länk till reklamfilmen ,
,Förutom i Frankrike driver Skogsindustrierna även kampanjer och aktiviteter för ökad träanvändning i Storbritannien och i Kina.,
,Ivar Palo
,www.skogssverige.se