När Affärsvärlden frågar om konjunkturen är bilden entydig. 2007 blir ännu ett bra år. En svag marknad i Nordamerika kompenseras av god efterfrågan i Europa och, framför allt, Asien.,Tre frågor till vd:,,1 Hur du ser du på konjunkturen inför 2007?,
,2 Vilka blir de viktigaste faktorerna för utvecklingen i din bransch?,
,3 Vilka är de största riskerna som du ser det,
,,Magnus Hall, Holmen
,,1. Vi tror på en fortsatt stark annonskonjunktur i Europa under 2007 och därmed borde tryckpappersefterfrågan hålla i sig på en god nivå.,
,2. Att annonskonjunkturen håller i sig och att energipriserna inte vänder upp igen.,
,3. En kraftigt fallande dollar och risken för arbetsmarknadskonflikter i Sverige.,,Jan Åström, SCA
,,1. Den största skillnaden från 2006 blir den amerikanska ekonomin, som kommer att bromsa in något.,
,2. Den strukturella överkapacitet som rått inom vissa segment är i dag ett mindre problem genom att mycket av överkapaciteten har lagts ned. Marknadsbalansen är bättre och därmed också förutsättningarna att förbättra prisnivån.,
,Såväl privat- som industrikonsumtionen ökar på våra tillväxtmarknader som är Öst- och Centraleuropa, Kina och Latinamerika. Det ger goda förutsättningar för positiv försäljningsutveckling inom flera av våra produktområden.,
,3. Den fortsatta osäkerheten vad gäller energikostnader som måste få en lösning,
,,Ivar Palo
,SkogsSverige