SCA informerar i tre pressmeddelanden om planerade investeringar på flera håll i världen. Det rör sig sammanlagt om c.a 1,2 miljarder kronor som ska investeras i:
,
,
,
.,
,
,Nederländerna
,För att möta den kraftiga efterfrågeökningen inom tunga inkontinensprodukter investerar SCA i en ny produktionslinje för inkontinensskyddet TENA Pants i anläggningen i Hoogezand och en för TENA Flex i Gennep, båda i Nederländerna. ,
,Investeringen i Hoogezand syftar främst till att stödja den starka tillväxten i Europa, där försäljningen för pants-segmentet ökat snabbare än globalt. Investeringen i Hoogezand uppgår till 16,7 MEUR, motsvarande 155 MSEK, och anläggningen beräknas vara i drift i slutet av 2009. ,
,Investeringen i Gennep uppgår till 19,8 MEUR, motsvarande 184 MSEK, och även här handlar det främst om att möta ökningen i den europeiska tillväxten. Flex-produkterna säljs huvudsakligen till sjukhus och vårdhem och segmentet är mest utvecklat i Europa, där SCA är marknadsledande. Den nya linjen ska vara i produktion under tredje kvartalet 2009. ,
, Tunadal, Sverige
,Vid sågverket i Tunadal Investerar SCA 210 MSEK i en automatsorteringsanläggning. Effekten förväntas bli både att sänka produktionskostnaderna och öka produktionsvolymen samtidigt som kvaliteten förbättras och utfallet färdig produkt ur förbrukad mängd timmer ökar. Huvudmarknaderna för Tunadals produkter är Skandinavien, Storbritannien och Frankrike. 28 tjänster försvinner när den nya anläggningen tas i drift hösten 2009.,
, Sydamerika
,SCAs verksamhet i Colombia, Ecuador, Peru och Venezuela sker inom ramen för det hälftenägda samriskföretaget Productos Familia S.A., som säljer mjukpapper, barnblöjor, mensskydd och inkontinensprodukter. På grund av den starka försäljningsutvecklingen inom mjukpapper investerar bolaget nu i en ny mjukpappersmaskin. SCAs del av kostnaden uppgår till 32,5 MUSD, motsvarande 208 MSEK. Investeringen sker helt inom ramen för Productos Familia och medför inga nya ägartillskott. ,
,Ryssland
,SCA expanderar också inom konsumentprodukter i Ryssland, eftersom den ryska marknaden för personliga hygienprodukter kännetecknas av snabb tillväxt. Sedan 1995 har SCAs försäljning av barnblöjor (Libero) och mensskydd (Libresse) stadigt ökat och med det, behovet av lokal produktion. Mot den bakgrunden har SCA fattat beslut att starta egen produktion i Tularegionen, söder om Moskva, för att möta konsumenternas behov.,
,Tillväxten för personliga hygienprodukter i Ryssland förväntas bli snabb och stark och särskilt i Moskvaregionen, där köpkraften är mycket stor. Allt fler barnfamiljer använder engångsblöjor. ,
,– Den ryska marknaden är oerhört spännande och vår satsning är helt i linje med SCA:s uttalade ambition att växa i Östeuropa, en av våra tillväxtmarknader, säger Jan Johansson, SCAs VD och koncernchef i pressmeddelandet.,,Investeringen beräknas till cirka 450 MSEK. Satsningen är långsiktig och innefattar i flera steg samtliga produktgrupper i SCA:s konsumenterbjudande för personliga hygienprodukter; mensskydd, barnblöjor och inkontinensprodukter.,,,Ivar Palo
,SkogsSverige