Gunnarsson, Helene försvarar sin avhandling
,Supply chain optimization in the forest industry
,vid Linköpngs Universitet den första juni.,,Avhandlingen presenterar matematiska modeller och lösningsmetoder för optimering av olika logistikproblem inom skogsindustrin. Försörjningskedjor för skogsbränsle och massaproduker studeras, och den årliga planeringen i syfte att optimera flödet beaktas.,
,del l
,Det första problemet behandlar skogsbränsle och är ett samarbete med Sydved Energileveranser AB. Råmaterial i form av grenar och toppar från avverkningsplatser ska flisas och transporteras till värmeverk, eventuellt via terminaler. Det finns möjlighet att flisa både i skogen och på terminaler. Biprodukter från sågverk kan också användas som råmaterial. Vid behov kan utbudet av råmaterial utökas genom att fler avverkningsplatser och sågverk kontrakteras. Värmeverken har en efterfrågan, angiven i kWh per månad, som ska uppfyllas. Exempel på beslut som ska tas är var flisning ska ske, om nya avverkningsplatser ska kontrakteras, var lagring ska ske, samt hur och när skogsbränslet ska transporteras.,
,del II,Nästföljande problem behandlar massaprodukter och är ett samarbete med Södra Cell AB. Olika sorters massaved från skogen och biprodukter från sågverk utgör råmaterial för produktion av massaprodukter. Råmaterialet transporteras till massabruk för tillverkning enligt specificerade recept. De färdiga produkterna transporteras sedan med fartyg till terminaler i Europa. Från terminalerna transporteras produkterna vidare till pappersbruk, vilka är företagets slutkunder. Massaprodukterna transporteras i vissa fall med lastbil eller tåg direkt från massabruken till kunderna. Efterfrågan är angiven inom vissa gränser i olika order. Vissa order är fasta, vilket innebär att dess efterfrågan måste uppfyllas, medan andra order är fria. Exempel på beslut som ska tas är vilka bruk olika produkter ska produceras på, hur många och vilka terminaler som ska användas, samt hur transporterna ska utföras för att ge bästa resultat.,,,Utifrån ovanstående beskrivningar har matematiska modeller formulerats. Genom att lösa dessa kan logistik- och transportfrågorna besvaras och ett optimalt flöde kan hittas. För att lösa modellerna har kommersiell programvara använts. Heuristiker och mer avancerade optimeringsmetoder har också utvecklats i syfte att producera bra lösningar snabbare.,,Avhandlingen består av fem olika uppsatser:
,Gunnarsson, Helene ; Lundgren, Jan ; Rönnqvist, Mikael: Supply chain modelling of forest fuel. European Journal of Operational Research, 158(2004): no. 1, 103–123 ,
,Gunnarsson, Helene ; Rönnqvist, Mikael ; Carlsson, Dick: A combined terminal location and ship routing problem. Journal of the Operational Research Society, 57(2006): no. 8, 928–938 ,
,Gunnarsson, Helene ; Rönnqvist, Mikael ; Carlsson, Dick: Integrated production and distribution planning for Södra Cell AB. Journal of Mathematical Modelling and Algorithms, 6(2007): no. 1, 25–45 ,
,Gunnarsson, Helene ; Rönnqvist, Mikael: Solving a multi-period supply chain problem for a pulp industry using Lagrangian heuristics based on time periods (Manuscript),
,Gunnarsson, Helene ; Rönnqvist, Mikael: Solving a multi-period supply chain problem for a pulp industry using Lagrangian heuristics based on physical stages (Manuscript) ,
,
,Ivar Palo
,SkogsSverige,