De båda sågverkskoncernerna har köpt minoritetsposter i försäljningsbolaget Uni4 Marketing som i övrigt ägs av SCA och Holmen. Södra äger nu 18 procent av företaget.,
,-Enligt Peter Nilsson, vd för Södra Timber får man som delägare tillgång till en kostnadseffektiv säljorganisation med personal i Nordafrika och Mellanöstern, där marknaden för sågade trävaror växer.,
,Genm samarbetet kan Södra på sikt fördubbla volymerna till de här länderna, säger Peter Nilsson<br<,I dag säljer Södra 150 000 kubikmeter trävaror dit, motsvarande sju procent av den totala produktionen.,
,– Det är marknader som köper mycket furu, även av lägre kvalitet. Det passar bra nu när lagren av stormtimmer minskar och vi närmar oss ett normalt läge. Efter stormarna har det annars varit fokus på att såga gran, säger Peter Nilsson.,
,Martinsons köper del av säljbolag , ,– Officiellt tillträdesdatum är den 1 januari i år, men diskussionerna har pågått under hela 2007, säger Kenneth Wallin, vd för Martinsons Trä, till NV. Han kommer också att sitta i bolagets styrelse. ,
,För Martinsons innebär det att säljarbetet struktureras upp och blir effektivare på de aktuella marknaderna. Tidigare har Nordafrika och Mellanöstern i praktiken fungerat som en ”ventil”. Först då det har blivit stopp på andra marknader har försäljningen riktats ditåt. man har ofta kunnat sälja relativt stora mängder till låga priser,
,– Nu gör vi en medveten satsning där vi budgeterar för de här marknaderna, säger Wallin. ,,Uni4 är den ledande exportören av svenska trävaror till Marocko, Egypten. Jordanien, Saudiarabien och Jemen, marknader som kännetecknas av en ung befolkning och ganska god tillväxt, till exempel inom bostadsbyggandet.,Me marknaderna kräver speciellt kunnande för försäljning, logistik, dokumenthantering och bankrutiner för att bli lönsamma exportalternativ för svenska trävaror. Det ska Uni4 bidra med och öka ägarföretagens försäljning utanför huvudmarknaderna som för Södras del är Sverige, Danmark, England och Holland.,
Ivar Palo
,SkogsSverige,