– Landsbygden har stor potential, menade dagens första talare Bengt Johannisson som föreläste om landsbygdens kollektiva entreprenörskap. Johannisson är professor i entreprenörskap och företagsutveckling vid Linnéuniversitetet och själv bosatt på landet där han bland annat arbetat med ett gemensamt vindkraftsprojekt. Lärdomarna därifrån är att man ska bjuda in alla så att man har en bred bas för samarbete, sa han. Utveckla gemenskapen och var medveten om det sociala kapitalet.,,Johannisson hänvisade också till stormen Gudrun. När sådana händelser inträffar visar landsbygden på stor handlingskraft, menade han. Folk fick såga sig fram för att komma hemifrån och för att vardagen ska fungerar börjar man samarbeta i de naturliga nätverk som finns på landet.,,Många av de studenter som fanns på plats läser kurser i Hållbart familjeskogsbruk som riktar sig till skogsägare. Johannissons råd till dem var bland annat att se turism och besöksnäring som en viktig potential precis som naturbruket när det gäller skog. En annan viktig del i ett lyckat entreprenörskap är att öppna upp sina nätverk. Bjud in de nyinflyttade så att alla känner sig delaktiga. Delegera. Och se till att de som engagerar sig får uppbackning. ,,Möten mellan människor är väldigt viktiga, avslutade han. Det är genom att prata med varandra som man underhåller de nätverk som underlättar det kollektiva entreprenörskapet.,,Utomhuspedagogik och rehabilitering,En annan av Linnéuniversitetets medarbetare Paul Nilsson arbetar till vardags med att lära ut utomhuspedagogik. Han berättade bland annat om teorier kring varför människan uppskattar öppna landskap och om vikten av att naturen får en naturlig plats tidigt i våra liv.,– Om vi inte får tillgång till naturen som barn är det svårare att uppskatta det senare i livet. Därför är det viktigt att naturen finns nära, även i stadsmiljöer, menade han.,,Efter lunch med Skogssvampsoppa och barkbröd bakat av Urnatur fortsatte dagen i hälsans tecken.,– Det har pågått en djupdykning i pillerburkarna under ett antal år, sa Karin Palmgren som till vardags arbetar som projektledare på Skogsstyrelsen i projekt som rör rehabilitering i skog. Skog är inte lösningen på alla problem och man blir inte frisk bara genom att vistas där, menade hon. Däremot kan rehabilitering i skog vara en viktig del av att återhämta sig efter till exempel en längre sjukskrivning.,,Tiodubbla inkomsten från skogen utan att kalhugga,Håkan Strotz är jägmästare och driver tillsammans med Ulrika Krynitz Urnatur Skogseremitage och design. Paret har byggt upp en verksamhet som tar emot företag och privata grupper till sin fastighet strax utanför Ödeshög. Verksamheten har varit framgångsrik och i höstas hade de bland annat EU:s skogsdirektörer på besök.,,Temat för Håkans föreläsning var hur genom skogsturism kan tiodubbla inkomsten från skogen utan att kalhugga. Men hur gör man då? Urnatur har ett utarbetat koncept och en tanke bakom det mesta i sin verksamhet.,- Allt material vi arbetar med i till exempel våra stugor kommer från oss. Och maten ska vara vacker, gärna med blommor i. Det händer något när folk byter miljö och får uppleva något annat, man börjar tänka till och kanske tänka nytt. I den processen är allt från de små detaljerna i stugornas utformning till maten viktig, menade Håkan Strotz. Och sen gäller det att anpassa verksamheten efter sina gäster.,,Förutom de större föreläsningarna var ett antal mindre skogsföretagare inom olika områden inbjudna för att inspirera åhörarna. Stuguthyrning, äventyrsspa och skogskatedraler blandades med erfarenheter från odling av pyntegrönt, formgivning med naturen som inspiration och tillverkning av björksav.,,Nöjda kunder en viktig del i marknadsföringen,Det är det nionde året i rad som Skogsdagen anordnas på universitetet i Växjö, som sedan den 1 januari 2010 heter Linnéuniversitetet. Dagen avslutades i vanlig ordning med paneldebatt och frågestund där alla dagens talare deltog. En av frågorna som engagerade publiken var marknadsföring.,– Jag ser framför mig en rad av produktionsinriktade duktiga entreprenörer, men hur gör ni för att få besökarna att komma till er? frågade en man i publiken.,,Jan Evansson från Ramqvilla Outdoor Activity menade att hans viktigaste marknadsföring är nöjda besökare. Om de är nöjda efter att ha varit här med jobbet så sprider det sig sen till vänner och familj. Det gäller att överträffa kundens förväntningar, menade Evansson.,,– Något som man ser i dag är bloggar, sa Håkan Strotz. Och de är alldeles gratis men bygger ju på att nöjda besökare bloggar om oss. En av våra kunder förklarade till exempel att hon la en hel dag i veckan på sin blogg och därför inte arbetade heltid. Det säger ganska mycket om vilken genomslagskraft sociala medier som bloggar kan ha. Bloggare har blivit moderna ambassadörer. Sen har vi på Urnatur fått en hel del redaktionellt material, artiklar och så. Det är väldigt bra. I de sammanhangen gäller det att bjuda på sig själv.,,Vincent Lindberg från Flahults Lustgård påminde om en annan viktig aspekt.,– Ta bra betalt och lita på din produkt! Det ska inte vara något överpris såklart, men så länge du vet att du har god kvalitet ska du inte vara rädd för att sätta rätt pris. Pris är också en kvalitetsindikation i kundens ögon.,,Marianna Agetorp ser sig själv som den moderna huldran. Hon bor i Stensjöäng i södra Småland och vill locka ut människan i skogen. Men hon arbetar också med att få in skogen i den offentliga miljön genom till exempel bildspel. På tal om marknadsföring menade hon att alla ju inte kan komma ut till henne och hennes skogskatedral. Det finns helt enkelt inte plats nog. Därför väljer hon att själv åka ut och berätta om sin verksamhet. Förutom skogen som upplevelse har hon också en välbesökt trädgård, och den fick en stor skjuts tack vare ett trädgårdsprogram på TV.,,Dagen finns inspelad i sin helhet och de filmade föreläsningarna finns publicerade under fliken Dokumentation från skogsdagen i högerkolumnen på http://lnu.se/skogsdagen2010,
Läs mer: http://lnu.se/skogsdagen2010