Igår tisdag hölls finalen i den svenska upplagan av PIDA, Packaging Impact Design Award i Stockholm – en internationell designtävling som arrangeras av BillerudKorsnäs. Genom PIDA får företaget en möjlighet att samla varumärkesägare och konverterare och ge dem chansen att möta och inspireras av en ny generations designers. Samtidigt får de tävlande en chans att visa upp sina bidrag och få värdefull feedback. För många av studenterna är det också det första mötet med deras potentiella blivande arbetsgivare.
Årets tema var Challenge conventional packaging for a sustainable future, och uppgiften för de deltagande lagen och studenterna var att ta fram en nyskapande förpackning, som både står ut i butikshyllan, bidrar med ett mervärde och tar ansvar för miljön. Nytt för i år är en priskategori för hållbarhet och ett pris där allmänheten fick utse sin egen vinnare via Facebook.
Av sammanlagt 48 bidrag valde tävlingsledningen ut 16 som gick vidare till finalen. Totalsegern togs hem av laget BARS, med sitt bidrag BARS ’Travel Kit’. Bidraget är en förpackningslösning för små enheter med schampo, balsam, duschgel och lotion som gör dem spillfria. Den fasta formeln är perfekt vid resor då den inte läcker i påsen, gör den kompakt och har låg vikt. Då produkten inte räknas som flytande kommer man också att kunna gå igenom flygplatskontroller smidigt utan att placera skönhetsprodukterna i plastpåsar.
”Juryn var väldigt ense till slut, och det var ett projekt som stack ut och hade allt det vi letar efter i en förpackning. Det var BARS. BARS tickade i alla boxar som var obligatoriska för tävlingen plus att förpackningen hade väldigt fin finish och var väl typograferad. Produktinnehållet var också hållbart, vilket vi i juryn vägde tungt” säger juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.
”Vi har lagt ned mycket jobb på vår förpackning och att vårt bidrag skulle följa briefen vilket lönade sig. Vi tror verkligen på vår produkt. Det är verkligen superkul att vinna”, säger vinnarna i BARS, Frida Roth, Elin Stridh och Emily Wickstein från Nackademin.
Förutom en totalvinnare utsåg juryn också vinnare i fyra olika underkategorier. Vinnarna i de olika kategorierna är:
- Sustainability – Lag Voltoma designade en smart förpackningslösning för batterier som är lätt att öppna, har plats för använda batterier och tillverkad av ett miljövänligt material. Lösningen innehåller även en QR kod som man scannar för att hitta närmaste återvinningsstation.
- Innovation – Lag BARS vann förutom totalsegern även denna kategori med motiveringen att förpackningen löser ett aktuellt problem på ett innovativt och enkelt sätt.
- User Friendliness – Lag Calhua tog fram en förpackning helt i kartong för chiafrön med en inbyggd portioneringsfunktion för att kunna anpassa mängden frön som ska komma ut vid varje servering.
- Shelf Impact – Lag Himalis estetiskt tilltalande förpackning återspeglar både visuellt och formmässigt den plats där saltet från Himalaya bryts. Bidraget byggde även mycket på storytelling där konsumenten får en inblick i ansvarsfull användning av jordens resurser.
Vinnare i Facebook-tävlingen, där allmänheten hade möjlighet att rösta på sin favorit blev laget Voyage som i likhet med BARS tagit fram ett komplett set med de mest väsentliga produkter som man behöver ha med sig när man är på resande fot. Produkterna var smart förpackade i olika lager som bidrog till ett unboxing- och överraskningsmoment när man öppnar sin förpackning.
”Hur vi förpackar produkter och hur vi ser på förpackningar har stor betydelse för hur vi ska lösa många av de stora hållbarhetsutmaningar som vårt samhälle står inför i dag. För oss på BillerudKorsnäs är PIDA ett sätt att inspirera unga designers att tänka ut innovativa sätt att kombinera hållbarhet med kundupplevelse”, säger Elin Li, projektledare för PIDA.
Det vinnande laget i den svenska tävlingen får förutom äran en resa till Barcelona i Spanien och ett besök på konst- och designskolan Escola Massana.
Om PIDA
BillerudKorsnäs startade PIDA, Packaging Impact Design Award, i samband med designåret 2005, med syftet att belysa svensk design. Sedan 2007 hålls PIDA i Sverige, Tyskland och Frankrike. I år är den svenska tävlingen större än någonsin med 48 tävlande bidrag från 4 skolor och universitet; Mittuniversitet, Linköpings Universitet, Nackademin och Brobygrafiska.
PIDA är öppen för designstudenter som inriktat sig på förpackningsdesign. Sedan i början av januari har 48 lag och studenter från fyra deltagande skolor arbetat med sina bidrag för årets svenska upplaga. Totalt tävlar 11 Europeiska skolor i PIDA och flera av skolorna har det som en del av kursplanen för utbildningen. Varje år tar man fram en ny uppgift som är baserad på aktuella trender och ämnen. I år bygger briefen på temat Challenge conventional packaging for a sustainable future; att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid vilket också är BillerudKorsnäs egna mission.
Totalvinnaren bedöms efter samtliga av underkategorier (Sustainability, Innovation, User Friendliness och Shelf Impact) plus producerbarhet (det vill säga att förpackningen ska vara möjlig att tillverka) och marknadsplan. Vid sidan av juryns pris har BillerudKorsnäs inför årets PIDA även lanserat en tävling på sociala medier, där vinnaren utses direkt på Facebook. Alla finalister har möjlighet att delta i tävlingen.
Vinnare utses av en jury bestående av flera framträdande branschprofiler; Isabelle Dahlborg Lidström, innovationsbyrån Nine, Marie Ahlvik, Svenska Förpackningsgillet, Lasse Svärd, Gafs Kartong, Idun Olsson, Silver, Lisette Andersson, Eson Pac, Emma Norbäck, Delicato samt Sofia Erixson, Orkla Foods och sofiaerixson.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Elin Li, projektledare för PIDA, 070-167 73 06, elin.li@billerudkorsnas.com