Krafttag för för bättre service

11 november 2014 Nu tar Iggesund Paperboard krafttag för att förbättra sin service. Företaget pekar ut en rad tjänster man erbjuder sina kunder, men viktigast är leveransservicen. Likt de flesta andra företag som producerar kartong har man – och inte minst kunderna - lidit av ledtider som varierat påtagligt. / Iggesund Paperboard

”Om man har ett kapacitetsutnyttjande på nära 95 procent blir man väldigt känslig för variationer i efterfrågan, särskilt när den ökar. Historiskt har vi haft ett antal sådana tillfällen och det vill varken vi eller våra kunder vara med om igen”, säger Arvid Sundblad, global marknadsdirektör inom Iggesund.

I ett par år har en logistikorganisation arbetat för att gradvis förbättra läget, och för ett drygt halvår sedan sjösatte Iggesund de kraftigt moderniserade stödsystem som lägger grunden för en bättre leveransservice.

”Systembytet var så omvälvande att det ungefär motsvarar att byta hjärta, lungor och blodomlopp på en människa. Omläggningen ger oss förutsättningarna att påbörja marschen mot konstanta ledtider, men det tar tid”, poängterar Arvid Sundblad.

Iggesunds lösning för leveransservice spänner från övernatt-service från dedikerade lager per kund till normala leveranser från bruken med ett antal varianter däremellan, och man räknar med ytterligare utveckling det närmaste året.

Iggesunds serviceerbjudande handlar också om allt det som omger produkterna Invercote och Incada; från teknikstöd på lokala marknader till den kartongkunskap företaget erbjuder genom olika referensverk.

”Vi vill inte bara att kunderna ska köpa vår kartong. För oss är det också viktigt att de får ut mesta möjliga av den. All vår dokumentation, tillsammans med en teknikerkår som finns på den lokala marknaden med erfarenheter från verksamheter och projekt som liknar våra kunders, är till för att säkerställa detta.”

”Delar av stödet har vi haft länge, men vi har inte varit så tydliga mot bredden av kunder att erbjudandet finns”, understryker Arvid Sundblad.

Andra delar av serviceerbjudandet, som lanseras under namnet ”Care by Iggesund”, är en snabb och enkel beställning av prov- och inspirationsmaterial, produktsäkerhetsinformation och -certifikat samt tillgång till de analysmöjligheter som finns vid Iggesunds ackrediterade Laboratorium för Sensorisk och Kemisk Analys. Iggesunds omfattande miljödokumentation är också en del av servicen, inte minst som en garanti för att kunderna inte ska råka ut för obehagliga överraskningar på grund av skogsråvarans ursprung.

Iggesund Paperboard
Iggesund Paperboard är en del av den svenska skogsindustrikoncernen Holmen, en av världens 100 mest hållbara industriföretag enligt FN:s hållbarhetsindex Global Compact Index. Iggesunds omsättning är i närheten av 5 miljarder SEK och flaggskeppsprodukten Invercote säljs i mer än 100 länder.

Företaget har två produktfamiljer, Invercote och Incada, som båda återfinns bland de mest kvalitativa produkterna i sina respektive segment. Sedan 2010 har Iggesund investerat 3,3 miljarder SEK för att öka energieffektiviteten och minska de fossila utsläppen från sina kartongfabriker, investeringar som nära nog gör de bägge bruken självförsörjande på el.

Iggesund och Holmenkoncernen rapporterar sina fossila koldioxidutsläpp till det internationella projektet Carbon Disclosure Project. Miljödata är integrerade i företagets årsredovisning som görs i enlighet med GRI:s, Global Reporting Initiative, högsta nivå för hållbarhetsredovisning.

För mer information
Staffan Sjöberg
Public Relations Manager
staffan.sjoberg@iggesund.com

Iggesund Paperboard
SE-825 80 Sverige
Tel: +4665028256
Mobile: +46703064800
www.iggesund.com
 

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Eric är ny på Biometria i södra Sverige
SkogsJobb